Ζούμε σε μια εποχή κρίσης αξιών και χρήματος. Η άκρατη παγκοσμιοποίηση δημιούργησε τεράστια ζητήματα ηθικής και οικονομικής τάξης, με αποτέλεσμα οι κυβερνήσεις όλων των κρατών ανεξαρτήτων πολιτικών αποχρώσεων να αναζητούν εφικτές διεξόδους από την κρίση. Στον κλάδο της βιομηχανίας αυτοκινήτου η λέξη παγκοσμιοποίηση έγινε συνώνυμο της ανάπτυξης.
Οι μικρές μάρκες που ήθελαν να εξαπλώσουν τις πωλήσεις τους κατέφυγαν κάτω από τις ομπρέλες των δύο κυρίως μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων, της General Motors και της Ford. Από την πλευρά τους οι όμιλοι βρήκαν ευκαιρία να επεκταθούν κι αυτές σε άλλες αγορές. Κοινός στόχος ήταν να περιοριστούν τα κόστη παραγωγής, με κοινά «πατώματα» και μηχανικά μέρη.
Μέχρι ενός σημείου αυτή η κατάσταση λειτούργησε, μολονότι η καλύτερη λύση ήταν η ανταλλαγή τεχνολογικών συστημάτων. Όταν όμως οι όμιλοι που έχουν τη βάση τους στις Η.Π.Α. πιέστηκαν οικονομικά κατ’ αρχήν από το συνταξιοδοτικό πρόγραμμα και τώρα από την έλλειψη πιστώσεων από τις τράπεζες, έκαναν «μπαμ». Χθες έγραψα ότι η General Motors που μπήκε στο πρόγραμμα ενίσχυσης από την αμερικανική κυβέρνηση, προχωρά σε περικοπές εξόδων στην Ευρώπη κατά 1,2 δις δολάρια.
Παράλληλα, ζήτησε οικονομική βοήθεια από τις κυβερνήσεις της Γερμανίας, της Σουηδίας και της Μ. Βρετανίας για να επιβιώσουν οι Opel, Saab και Vauxhall (Opel) αντίστοιχα. Εκείνη που κινήθηκε τάχιστα ήταν η Saab, το συμβούλιο της οποίας ανακοίνωσε χθες ότι προχωρά σε τροχιά αναδιοργάνωσης υπό την επιτήρηση μιας αυτοδιοικούμενης σουηδικής δικαστικής διαδικασίας, προκειμένου να δημιουργήσει μια πλήρως ανεξάρτητη επιχειρησιακή οντότητα, βιώσιμη και κατάλληλη για επενδύσεις.
Ετσι λοιπόν μετά από 20 χρόνια ιδιοκτησιακής κατοχής, το μέλλον της Saab Automobile είναι ξανά σε σουηδικά χέρια. Χθες το Δικαστήριο του Βάνερσμποργκ ενέκρινε την αίτηση για αναδιοργάνωση και αναδόμηση που υπέβαλαν οι αντιπρόσωποι της Saab.
Την εργασία της πλοήγησης της νέας εταιρεία αναλαμβάνουν τρία πρόσωπα: ο δικηγόρος Γκι Λόφαλκ, τον οποίο όρισε το Δικαστήριο ως διαχειριστή, ο διευθύνων σύμβουλος Ιαν Ακε Τζόνσον και ο ειδικός σε παγκόσμιες αναδιοργανώσεις Στέφεν Τέϊλορ. «Είναι η αρχή ενός νέου κεφαλαίου στην ιστορία της Saab, με εμπορικό σήμα καλά εδραιωμένο στη Σουηδία και διεθνώς. Έχουμε αποτελεσματική παραγωγή και δυνατή γκάμα μοντέλων σε ανάπτυξη. Το μέλλον θα είναι σκληρό, αλλά θα στηρίξουμε τη σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία», είπε ο Τζόνσον.
Εν συντομία…
Η αναδιοργάνωση της Saab περιλαμβάνει τη συγκέντρωση του σχεδιασμού, της μηχανολογίας και της παραγωγής στη Σουηδία, πίσω στις ρίζες της μάρκας. Αυτή η πρόταση θα παρουσιαστεί στους πιστωτές μέσα σε τρεις εβδομάδες από την κατάθεση της και θα εκτελεστεί εντός τριών μηνών με ανεξάρτητη χρηματοδότηση.
Mε τα ολοκαίνουρια μοντέλα 9-5, 9-3Χ και 9-4Χ να είναι έτοιμα να λανσαριστούν μέσα στον επόμενο ενάμιση χρόνο, η Saab έχει μια εξαιρετική βάση για δυναμική ανάπτυξη. H χρηματοδότηση για την αναδομημένη εταιρεία θα διασφαλιστεί από δημόσιες και ιδιωτικές πηγές. Η λειτουργία της Saab θα συνεχίσει κανονικά με την κυβέρνηση να παρέχει στήριξη κατά τη διάρκεια αυτής της περιόδου.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής