Ιδιαίτερα μηνύματα υπέρ της προστασίας του περιβάλλοντος έστειλαν οι εταιρείες αυτοκινήτου που συμμετείχαν στο Διεθνές Σαλόνι Αυτοκινήτου που έγινε στο Ντιτρόιτ. Η Toyota, πολύ ευαισθητοποιημένη οικολογικά, διαθέτει από το 1997 στην αγορά το υβριδικό μοντέλο Prius, το οποίο έχει ξεπεράσει το 1 εκατ. πωλήσεις σε όλο τον κόσμο. Στο Ντιτρόιτ αποκάλυψε μάλιστα την τρίτη γενιά του. Πιο αθόρυβο, με περισσότερους χώρους και προηγμένο στάνταρ και προαιρετικό εξοπλισμό. Το νέο Prius προχωρά στη γραμμή παραγωγής και αναμένεται στην Ελλάδα τον Ιούνιο.
Κατασκευάζεται με οικολογικές διαδικασίες από την παραγωγή, τη λειτουργία μέχρι την ανακύκλωση. Φορά αντί 1.5 lt κινητήρα βενζίνης, ισχυρότερο 1.8 lt VVT-I - 98 hp στις 5.200 σ.α.λ. Διαθέτει ηλεκτρική αντλία νερού και νέο σύστημα ανακύκλωσης καυσαερίων. Σε συνδυασμό με τη μπαταρία (υβριδική τεχνολογία) έχει μικτή ισχύ 134 ίππους (9,8 δευτ. επιτάχυνση). Μέσω της οθόνης πολλαπλών ενδείξεων ελέγχεται η κατανάλωση ενέργειας και καυσίμου και ο οδηγός χρησιμοποιώντας τρεις διαφορετικές ενδείξεις (EV-Drive, Power Mode, Eco Mode) κάνει πιο οικονομική την οδήγηση.
Το νέο Prius φέρει προαιρετικές λυχνίες LED (μεσαία σκάλα, πίσω φώτα, φώτα στοπ) ανασχεδιασμένο κλιματιστικό και βελτιωμένο σύστημα ανακύκλωσης της θερμότητας καυσαερίων. Στην ανάρτηση υπάρχουν γόνατα McPherson μπροστά και ενδιάμεσος άξονας πίσω, ενώ στάνταρ πλέον είναι 4 δισκόφρενα. Για την ασφάλεια φροντίζουν 9 αερόσακοι (και γονάτου οδηγού) και ενεργά προσκέφαλα στα εμπρός καθίσματα. Στάνταρ υπάρχουν: ABS με ηλεκτρονική κατανομή πέδησης και υποβοήθηση φρεναρίσματος πανικού, ηλεκτρονικό σύστημα πρόσφυσης και ευστάθειας.
Με εκτεταμένη χρήση αλουμινίου (καπό, πίσω πόρτα, άξονας εμπρός ανάρτησης, δαγκάνες φρένων) μειώθηκε το βάρος του αυτοκινήτου, ενώ με ατσάλι πολύ υψηλής αντοχής (μαρσπιέ, κεντρική κολόνα, οροφή) ενισχύθηκε η ακαμψία. Στη καμπίνα η κονσόλα αποτελεί φυσική συνέχεια του ταμπλό. Είναι υπερυψωμένη και φιλοξενεί τον ηλεκτρονικό λεβιέ ταχυτήτων με συνεχώς μεταβαλλόμενες σχέσεις.
Προστέθηκαν αποθηκευτικοί χώροι και το τιμόνι διαθέτει διακόπτες με αισθητήρες αφής για το ηχοσύστημα ή το σύστημα ενημέρωσης που αυτόματα εμφανίζει την ανάλογη εικόνα στο ταμπλό. Διατίθεται σύστημα υποβοήθησης παρκαρίσματος με κάμερα οπισθοπορείας και προαιρετικά σύστημα με ραντάρ που βοηθά τον οδηγό να παραμείνει στη λωρίδα του ή επενεργεί στις ζώνες ασφαλείας και ενεργοποιεί τα φρένα όταν μία σύγκρουση είναι αναπόφευκτη.
Εν συντομία…
Το νέο σύστημα του Prius διαφέρει κατά 90% από το προηγούμενο και λειτουργεί μόνο με τον κινητήρα, ή με τη μπαταρία ή συνδυάζοντας και τα δύο. Βασίζεται αποκλειστικά στην ηλεκτροκίνηση και φορτίζει τις μπαταρίες όταν κινείται. Προαιρετικά διατίθεται κρυστάλλινη, συρόμενη οροφή με ηλιακά πάνελ. Πρόκειται για ένα νέο σύστημα εξαερισμού με ηλεκτρικό ανεμιστήρα.
Δεν αυξάνει η θερμοκρασία στο εσωτερικό όταν το όχημα είναι παρκαρισμένο και έτσι μειώνει το χρόνο ψύξης όταν ο οδηγός επιστρέφει στο όχημα. Περιορίζεται λοιπόν η χρήση του κλιματιστικού που για πρώτη φορά είναι τηλεχειριζόμενο… Λειτουργεί μόνο με ισχύ μπαταρίας και ο οδηγός μπορεί να ρυθμίσει τη θερμοκρασία εσωτερικού από απόσταση πριν μπει στο αυτοκίνητο (!).
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής