Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης ορισμένες αξίες τείνουν να εξαλειφθούν. Στο χώρο της αυτοκίνησης η ομαδοποίηση των εταιρειών με στόχο τη μείωση του κόστους παραγωγής δημιουργεί πολλές φορές μοντέλα που ξεχωρίζουν μόνο από τα σήματα στη μάσκα. Κοινά πατώματα, κινητήρες και λοιπά μηχανικά μέρη, αφήνουν περιθώριο διαφοροποίησης ανάμεσα σε μοντέλα εταιρειών που βρίσκονται κάτω από την ομπρέλα ομίλου, μόνο σε επιμέρους σημεία σχεδίασης και ανάρτησης. Ετσι, οτιδήποτε ξεχωριστό παρατηρείται είναι μόνο στον τομέα βελτίωσης των αυτοκινήτων, εκεί που αρκετές μάρκες δραστηριοποιούνται εργοστασιακά έχοντας ξεχωριστό τμήμα για σπορ εκδόσεις.
Σε αυτό το κομμάτι εντάσσεται πλέον και η Abarth με το σκορπιό, διάσημο σήμα κατατεθέν. Πριν μερικές ημέρες (15 Νοεμβρίου) συμπληρώθηκαν 100 χρόνια από τη γέννηση του Καρλο Αμπαρθ στη Βιέννη. Ενός ανθρώπου που επινόησε νέες χρήσεις για τα εργαλεία που έβρισκε στο σπίτι. Αθλητικός τύπος με δυνατή σωματική διάπλαση, ξεκίνησε καριέρα οδηγού αγώνων μοτοσικλέτας και το 1949 σε συνεργασία με τον Γκουίντο Σκαλιαρίνι ίδρυσε την εταιρεία Abarth με έδρα τη Μπολόνια και σήμα το ζώδιο του Αμπαρθ, το σκορπιό.
Η Abarth είχε ευρύ κατάλογο δραστηριοτήτων βελτίωσης. Εφάρμοσε το διπλό καρμπυρατέρ πολλαπλής εισαγωγής και εξαγωγής που χρησιμοποίησαν πολλοί οδηγοί αγώνων για τη βελτίωση του Fiat 1100 ή του εξακύλινδρου 1500. Η μάρκα έζησε σπουδαίες στιγμές όπως στη Μόντσα με το 750 Abarth (750 κ.εκ.) σχεδίασης Bertone που είχε μέση ωριαία ταχύτητα περίπου 156 χλμ./ώρα σε απόσταση 3.743 χλμ.. Το 1958 εμφανίστηκε το Fiat Abarth 500 το οποίο πάλι στη γούρικη Μόντσα έτρεξε σε μαραθώνιο 18.190 χλμ. με μ.ω.τ. 108, 282 χλμ./ώρα.
Το Αύγουστο του 1971 η ημιανεξάρτητη μέχρι τότε Abarth πέρασε στην ιδιοκτησία της Fiat αλλά η αντίστροφη μέτρηση για τη μάρκα ξεκίνησε με το θάνατο του Αμπαρθ τον Οκτώβριο του 1979. Τα τελευταία Abarth ήταν: το θρυλικό Autobianchi A112 Abarth, αρχικά με κινητήρα 982 κ.εκ. – 58 hp και έπειτα 1.050 κ.εκ. – 70 hp, το Fiat 124 Abarth Rally, το Fiat 131 Abarth. Η οικονομική ανάκαμψη της Fiat με τα χρήματα που πήρε από το διαζύγιο του σύντομου «γάμου» με τη General Motors έκανε τη Fiat να επαναφέρει το εμπορικό σήμα της Abarth.
Εν συντομία…
Η νέα εταιρεία Abarth ιδρύθηκε με έδρα το Τορίνο. Είναι υπεύθυνη συνολικά για τις αγωνιστικές και αθλητικές δραστηριότητες της Fiat. Οι πρώτες εκδόσεις είναι το νέο 500 Abarth με 16βάλβιδο βενζινοκινητήρα turbo 1.4 lt - 135 hp στις 5.500 σ.α.λ. Εχει μέγιστη ροπή 206 Nm στις 3.000 σ.α.λ. στη ρύθμιση «Sport» (180 Nm στις 2.500 σ.α.λ. στη ρύθμιση «Normal»).
Χαρίζει επιτάχυνση 7,9 δευτ. στα 0-100 χλμ./ώρα και τελική ταχύτητα 205 χλμ./ώρα, ενώ καταναλώνει 5,4 λίτρα ανά 100 χλμ. Στο Grande Punto Abarth ο ίδιος κινητήρας αποδίδει 155 hp με 6άρι μηχανικό κιβώτιο ταχυτήτων, 206 Nm ροπής στις 5.000 σ.α.λ., με επιτάχυνση 8,2 δευτ. και τελική ταχύτητα 208 χλμ./ώρα. Και τα δύο μοντέλα διατίθενται στη χώρα μας.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής