Ήθελα από καιρό να γράψω για ένα ξεχωριστό θέμα και το αφιερώνω στους φίλους αυτοκινητιστές και δη στους οδηγούς ταξί. Στην έκθεση αυτοκινήτου του Παρισιού, πέρα από τα αστραφτερά νέα μοντέλα, υπήρχαν σε ένα ξεχωριστό χώρο ορισμένα καλογυαλισμένα ταξί από διάφορα μέρη του κόσμου, τα οποία προσέλκυσαν τους επισκέπτες της έκθεσης δίνοντάς τους την ευκαιρία να θαυμάσουν τα μέσα μετακίνησης άλλων εποχών. Καθένα ταξί είχε την ιδιαιτερότητα της χώρας κατασκευής που συνήθως ήταν κι αυτή στην οποία κυκλοφορούσε.

Εντυπωσιακό, αν και μικροκαμωμένο ήταν το Fiat 600 MULTIPLA του 1958 βάρους μόλις 660 κιλών. Χωρούσε πάντως 6 επιβάτες, και διέθετε κινητήρα τετρακύλινδρο βενζίνης 633 κ.εκ. που απέδιδε 22 ίππους με 90 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα, καταναλώνοντας 6,7 λίτρα καυσίμου στα 100 χλμ. Στην αιώνια πόλη έχουν βρει το ελιξίριο της μακροζωίας με τα μικρά αυτοκινητάκια. Στη Ρώμη των 1.500 τ. χιλ. κυκλοφορούν 6.300 ταξί για 2,8 εκατ. πληθυσμό. Η ταρίφα είναι καλή, με 2,35 ευρώ.

Όταν ερχόταν ο θείος από την Αμερική, εξηγούσε στους συγγενείς από οτιδήποτε μεγάλο υπάρχει εκεί. Ανάμεσά τους ήταν και το λεγόμενο γέλοου καρ, το ταξί δηλαδή. Την τριετία 1946 – 1948 παράχθηκαν 11.600 τέτοια cab de soto. Είχαν θέσεις για 8 επιβάτες και φορούσαν 6κύλινδρο κινητήρα 3.8 lt – 109 hp με τελική ταχύτητα 145 χλμ./ώρα. Στη Νέα Υόρκη των 780 τ. χιλ., με 9,3 εκατ. πολίτες από όλα τα μέρη του κόσμου, σήμερα κυκλοφορούν 12.800 ταξί, με την ταρίφα να είναι 1,7 ευρώ συν 0,3 λεπτά για τα 300 πρώτα μέτρα. Οσον αγορά τα γιαπωνέζικα, ξεχώρισα ένα 5θέσιο, 4κύλινδρο, 2.0 lt - 82 ίππων που παράγεται από το 187 μέχρι και σήμερα.

Το Toyota Crown κυκλοφορεί στο Τόκιο που έχει πληθυσμό όσο όλη η Ελλάδα. Στα 2.187 τετραγωνικά χιλιόμετρα, η κίνηση στους δρόμους είναι ιδιαίτερα αυξημένη και τα 55.000 ταξί που της ιαπωνικής πρωτεύουσας αποτελούν μέσο εξυπηρέτησης σε ειδικές περιπτώσεις. Η ταρίφα κοστίζει 4,5 ευρώ στα 2 χλμ. απόστασης, ενώ ο οδηγός ταξί αμείβεται ετησίως με 31.580 ευρώ.

Εν συντομία…

Το Jeppney του 1987 ακόμα και τώρα κυκλοφορεί στη Μανίλα των 636 γ. χιλ. σε 4.500 αντίτυπα και δεν ξέρω πόσοι Φιλιππινέζοι μπορούν να χωρέσουν από τα 13 εκατ. των κατοίκων πληρώνοντας 0,14 λεπτά του ευρώ στο χιλιόμετρο. Το Jeppeny φορά τετρακύλινδρο κινητήρα βενζίνης 2.4 lt -60 hp έχοντας 90 χλμ./ώρα τελική ταχύτητα.

Στο Λονδίνο το Cab Austin FX4 του 1956 ήταν σύμβολο για 30 χρόνια. Καθαρά βρετανικής κατασκευής και φιλοσοφίας. Κλασική λιμουζίνα για 6 επιβάτες με κινητήρα πετρελαίου 2.178 κ.εκ. ισχύος 55 ίππων. Παράχθηκε σε 75.000 κομμάτια. Τα σημερινά μαύρα ταξί στο Λονδίνο θέλουν 2,2 λίρες ταρίφα και ένα 10% φιλοδώρημα οι οδηγοί για να σας εξυπηρετήσουν.

Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube