Την περασμένη εβδομάδα βρέθηκα στο Βερολίνο για την παρουσίαση του οικολογικού ημερολογίου της Pirelli για το 2009. Η πρωτεύουσα της Γερμανίας, μετά την ενοποίηση, αποτελεί το επίκεντρο «πράσινων» εκδηλώσεων και έχει το χαρακτήρα της περιβαλλοντικής πόλης. Αυτό το μέρος διάλεξε και η Opel ώστε να κάνει το επόμενο βήμα δοκιμών επί ευρωπαϊκού εδάφους για οχήματα κυψελών καυσίμου υδρογόνου.

Το πρόγραμμα αυτό είναι μέρος του μεγαλύτερου σχεδίου δοκιμών όλων των εποχών της General Motors, η οποία παρά τα οικονομικά προβλήματα με την κρίση των τελευταίων μηνών, συνεχίζει ακάθεκτη την προσπάθεια έχοντας ως στόχο μια βιώσιμη μετακίνηση με μηδενικές εκπομπές ρύπων.

Η έναρξη των δοκιμών στο Βερολίνο πραγματοποιήθηκε με την επίσκεψη του Γερμανού Υπουργού Μεταφορών, Δημοσίων Έργων και Αστικής Ανάπτυξης, Βόλφανγκ Τίφενσε, ο οποίος δήλωσε ότι: «Το μέλλον βρίσκεται στα ηλεκτροκίνητα οχήματα με μπαταρίες και κυψέλες καυσίμου. Ετσι θα μειώσουμε τις παγκόσμιες εκπομπές CO2 και την εξάρτησή μας από το πετρέλαιο. Στη Γερμανία, έχουμε υψηλό επίπεδο εξειδίκευσης στην τεχνολογία υδρογόνου και κυψελών καυσίμου. Ξοδέψαμε 500 εκατ. ευρώ στην υποστήριξη τέτοιων προγραμμάτων και συνεχίζουμε».

Εννέα εταιρίες θα είναι οι πρώτες που θα λειτουργήσουν τα οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων HydroGen4 της GM/Opel. Και δεν είναι διαφήμιση να αναφέρουμε ότι πρόκειται για τις: ADAC (γερμανική λέσχη αυτοκινήτου), Allianz, Coca Cola, Hilton, Linde, Schindler, Axel Springer, Total και Veolia. Οι δοκιμές σε πραγματικές οδικές συνθήκες, θα γίνουν υπό την κάλυψη της Clean Energy Partnership, ενός επιχορηγούμενου φορέα από το γερμανικό κράτος, στο οποίο δοκιμάζεται η καθημερινή χρηστικότητα του υδρογόνου ως καυσίμου για τον τομέα οδικών μεταφορών.

Η τέταρτη γενιά οχημάτων κυψελών καυσίμου είναι το αποκορύφωμα άνω των δέκα χρόνων εξέλιξης. Το HydroGen4 έχει βελτιωθεί στην καθημερινή χρήση, σε επιδόσεις και αντοχή. Η GM χρησιμοποιεί πάνω από 100 οχήματα τέτοιου τύπου σε προγράμματα δοκιμών σε: Αμερική, Ιαπωνία, Κορέα, Κίνα και Γερμανία. Στην Αμερική, πάνω από 100.000 άτομα έχουν κάνει αίτηση ως απλοί οδηγοί για τη δοκιμή. Μέχρι σήμερα, 3.400 το έχουν οδηγήσει και 30 οικογένειες το χρησιμοποιούν καθημερινά για 2-3 μήνες. Συνολικά, τα οχήματα έχουν διανύσει 700.000 χλμ.

Εν συντομία…

Το HydroGen4 περιλαμβάνει 440 μονές κυψέλες. Μέσω ηλεκτροχημικής διαδικασίας, το υδρογόνο και το οξυγόνο από τον αέρα δημιουργούν ηλεκτρισμό, εκπέμποντας στο περιβάλλον μόνο υδρατμό και όχι διοξείδιο του άνθρακα. Παράγεται ενέργεια 73 kW, χαρίζοντας στο όχημα επιτάχυνση από χαμηλές στροφές, 12 δευτ. και τελική ταχύτητα 160 χλμ./ώρα. Το HydroGen4 εφοδιάζεται με μία μπαταρία 1.8 kWh για τα ηλεκτρικά φορτία και την αποθήκευση ενέργειας από το σύστημα ανάκτησης ενέργειας μέσω πέδησης (φρενάρισμα).

Τρία συνθετικά ρεζερβουάρ από ανθρακονήματα χωρούν 4,2 κιλά υδρογόνου με πίεση 700 bars, αρκετά για αυτονομία λειτουργίας 320 χλμ. Το HydroGen4 μπορεί να ξεκινά σε θερμοκρασίες υπό το μηδέν και είναι το ίδιο ασφαλές με τα συμβατικά οχήματα.

Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube