Εχουμε περάσει σε μια νέα, αβέβαιη εποχή. Η ατμοσφαιρική ρύπανση με διοξείδιο του άνθρακα κυρίως, οι κλιματικές αλλαγές αλλά και η ενεργειακή κρίση με την τιμή του πετρελαίου να εκτοξεύεται, δημιουργούν ασφυκτικό κλοιό όσον αφορά στις μεταφορές του σήμερα αλλά και του αύριο. Η αυτοκινητοβιομηχανία έχει από χρόνια επισημάνει το πρόβλημα. Αυτοκίνητα αμιγώς ηλεκτρικά ή υβριδικά με τη συνεργασία κινητήρα εσωτερικής καύσης – βενζίνης (και πετρελαίου σύντομα) και ηλεκτροκινητήρα, πωλούνται ήδη παγκοσμίως αλλά είναι κάπως ακριβά από τα συμβατικά.
Πέραν αυτών υπάρχει και η λύση των βιοκαυσίμων με αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν βιοαιθανόλη (85% αιθανόλη – 15% βενζίνη). Όμως όλα συνηγορούν στο γεγονός ότι το μέλλον ανήκει στα οχήματα με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου και αυτό γιατί το μόνο που μπορούν να εκπέμψουν στην ατμόσφαιρα είναι υδρατμοί, δηλαδή νερό. Πειράματα έχουν γίνει πολλά από την General Motors εδώ και χρόνια αλλά και από άλλους κολοσσούς. Η ιαπωνική Honda ανακοίνωσε πρόσφατα ότι προχωρά στη μαζική παραγωγή το όχημα FCX Clarity, ένα προηγμένο υδρογονοκίνητο με κυψέλες καυσίμου.
Μετά από 19 χρόνια εξέλιξης, η άφιξη του μοντέλου αυτού στην αγορά σηματοδοτεί την έναρξη μιας νέας εποχής καθαρότερης αυτοκίνησης. Το πρώτο FCX Clarity που βγήκε από τη γραμμή παραγωγής – και εκπέμπει μόνο νερό από την εξάτμιση – παρουσιάστηκε σε τελετή στο Honda Automobile New Model Centre στην επαρχία Τοκίτζι, όπου η Honda αποκάλυψε επίσης έναν αριθμό νέων μεθόδων παραγωγής. Ανάμεσα στους πρώτους χρήστες του αυτοκινήτου είναι η ηθοποιός Τζέιμι Λι Κέρτις, ο σκηνοθέτης Κρίστοφερ Γκεστ και ο κινηματογραφικός παραγωγός Ρον Γιέρξα.
Το όχημα συναρμολογείται στο κέντρο της Honda εκεί όπου εγκαθίσταται η συστοιχία κυψελών καυσίμου και το ρεζερβουάρ υδρογόνου, τα οποία κατασκευάζει η ίδια η Honda με αυτοματοποιημένο εξοπλισμό προκειμένου να διασφαλιστεί ακρίβεια και υψηλή ποιότητα για μαζική παραγωγή. Με αυτό τον τρόπο η Honda πλησιάζει περισσότερο στην υλοποίηση του στόχου της, για πιο διαδεδομένη χρήση τέτοιων οχημάτων.
Πωλήσεις με μακροχρόνιες μισθώσεις προγραμματίζονται να ξεκινήσουν στις ΗΠΑ τον Ιούλιο και το φθινόπωρο στην Ιαπωνία. Το FCX Clarity θα εκτίθεται στη Σύνοδο Κορυφής των 8 στο Χοκάιντο που θα ξεκινήσει στις 7 Ιουλίου, σαν μία από τις προηγμένες, περιβαλλοντικές τεχνολογίες του ομίλου Honda.
Εν συντομία…
Το FCX Clarity σχεδιάστηκε εξ αρχής σαν ένα ειδικό όχημα κυψελών καυσίμου. Την ισχύ παρέχει η πολύ συμπαγής, αποδοτική και ισχυρή συστοιχία κυψελών καυσίμου V Flow της Honda. Η ισχύς φθάνει τους 110 ίππους με ροπή κοντά στα 272 Nm και τελική ταχύτητα πάνω από 150 χλμ./ώρα.
Το ντεπόζιτο περιέχει 156,6 λίτρα συμπιεσμένου υδρογόνου και η αυτονομία του οχήματος, δηλαδή η μέγιστη απόσταση που μπορεί να διανύσει, φθάνει τα 430 χλμ. Σε εξοπλισμό φέρει βέβαια προηγμένη τεχνολογία με σύγχρονο ESP για την ευστάθεια, σύστημα πλοήγησης με φωνητική αναγνώριση κ.α. Η Honda δείχνει ικανή να φέρει το μέλλον πιο κοντά. Ισως σε λιγότερο από 20 χρόνια που αναφέρουν οι ειδικοί.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής