Κοσμεί περίοπτα το περίπτερο της Nissan στην 7η Διεθνή Εκθεση Αυτοκινήτου της Αθήνας, αλλά και όλες τις αντιπροσωπείες της μάρκας ανά τη χώρα. Το Nissan Qashqai, (Κας – Κάι), έστω και με αυτό το παράξενο όνομα που πρωτομάθαμε στην Εκθεση Αυτοκινήτου της Γενεύης, τον Μάρτιο του 2004, μπήκε εδώ και περίπου δύο μήνες στην ελληνική αγορά και μάλιστα με εντυπωσιακό τρόπο. Ηταν τόσα αυτά που είχαμε πει και γράψει, οι δημοσιογράφοι του αυτοκινήτου, τρία χρόνια τώρα, που φαίνεται ότι αύξησαν το ενδιαφέρον του κοινού. Ετσι, με το που λανσαρίστηκε το αυτοκίνητο, άρχισε να γίνεται ανάρπαστο, αυξάνοντας το χρόνο παράδοσης στους τρεις και πλέον μήνες.
Μετά το καλοκαίρι πάντως αναμένεται να ομαλυνθεί η παράδοση. Το Qashqai είναι ένα μοντέλο που πλασάρεται ιδανικά ανάμεσα σε δύο κατηγορίες οχημάτων. Στα κλασικά 5θυρα hatchback και στα SUV, αυτοκίνητα «ελευθέρου χρόνου». Πήρε το όνομά του από μία νομαδική φυλή που ζει στην έρημο κοντά τα όρη Ζάγκρος, στο Νοτιοδυτικό Ιράν, και υποδηλώνει ακριβώς το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Ταιριάζει σε αυτούς που θέλουν ένα υπερυψωμένο κάπως αυτοκίνητο, με συμπαγείς διαστάσεις, χώρους, άνεση και δυνατότητες «εκτός δρόμου» οδήγησης. Οι σχεδιαστικές ιδέες γεννήθηκαν στην Ιαπωνία, αλλά το μοντέλο εξελίχθηκε στο κέντρο τα μάρκας στο Λονδίνο.
Θα κατασκευάζεται δε, στο εργοστάσιο του Σάντερλαντ της Αγγλίας και θα πωλείται παγκοσμίως. Αναφορικά με την σχεδιαστική ταυτότητα, δεν υπάρχουν μεγάλες γυάλινες επιφάνειες για πιο σπορ χαρακτήρα. Τονισμένοι θόλοι τροχών, κάθετο ρύγχος, κεκλιμένη γραμμή οροφής, καπό με τομές, πίσω πόρτα με ενσωματωμένη αεροτομή, πλαϊνά προστατευτικά και προφυλακτήρες σε μαύρο χρώμα, κυριαρχούν γύρω από το αμάξωμα. Μπροστά, οι πενταγωνικοί προβολείς έχουν τέσσερις ξεχωριστές υποδοχές για τα πλευρικά και τα διπλά κεντρικά φώτα, αλλά και τα μπλέ φλας, ενώ τα φώτα ομίχλης είναι ενσωματωμένα στον προφυλακτήρα. Το Qashqai έχει μήκος 4,315 μ., πλάτος 1,783 μ., ύψος 1,606 μ. και μεταξόνιο 2,631 μ. Είναι μακρύτερο από κλασικό πεντάθυρο αυτοκίνητο, με περισσότερους χώρους και ταυτόχρονα είναι χαμηλότερο από τα τετρακίνητα SUV. Εχει όμως, αυξημένη απόσταση από το έδαφος, στα 20 εκ., με ικανοποιητικές γωνίες προσέγγισης και αναχώρησης 19,2 και 30,2 μοίρες αντίστοιχα, για ευκολότερη κίνηση σε δύσκολες περιοχές.
Στο εσωτερικό, το μοντέλο είναι φρέσκο σε ταπετσαρίες, χρώματα και εν γένει υλικά. Είναι σχετικά απλό και αρεστό (σε εμένα τουλάχιστον), με μια μεγάλη κεντρική κονσόλα με όλα τα χειριστήρια και ένα πολυλειτουργικό τιμόνι, επίσης με χειριστήρια. Ο λεβιές ταχυτήτων είναι ψηλότερα τοποθετημένος για ευχρηστία, ενώ διάσπαρτες θήκες αποθήκευσης διευκολύνουν στα μικρά και μεγάλα ταξίδια, όπως και το συρόμενο μπροστά υποβραχιόνιο, για την άνεση. Τα καθίσματα είναι τύπου μπάκετ, με τα πίσω να αναδιπλώνονται σε αναλογία 60/40, δημιουργώντας αποθηκευτικό χώρο από 410 λίτρα (5θεσια διάταξη) σε 1513 με τα καθίσματα διπλωμένα.
Εν συντομία…
Το Nissan Qashqai διαθέτει εμπρός ανάρτηση με γόνατα McPherson και πίσω πολλαπλούς συνδέσμους. Ανάλογα την έκδοση, εξοπλίζεται με ζάντες 16 ή 17 ιντσών. Διατίθεται με δύο κινητήρες βενζίνης: 1.6lt – 115hp (5τάχυτο κιβώτιο) και 2.0lt – 140hp (6τάχυτο κιβώτιο), οι οποίοι μεταδίδουν την κίνηση μέσω ηλεκτρικού συστήματος διεύθυνσης. Ο πρώτος χρησιμοποιείται στην δικίνητη έκδοση (κίνηση μόνο στον μπροστινό άξονα) και ο δεύτερος στην τετρακίνητη έκδοση. Το σύστημα All Mode 4X4, σε κανονικές συνθήκες οδήγησης και οδοστρώματος μεταφέρει την κίνηση μπροστά και ηλεκτρονικά και στον πίσω άξονα, με το διακόπτη στη θέση Αuto.
Στη θέση 2WD η κίνηση μεταδίδεται μόνιμα μπροστά και στη θέση Lock μοιράζεται 50-50 μπρος – πίσω. Το σύστημα χρησιμοποιεί πρόγραμμα ηλεκτρονικού ελέγχου ευστάθειας, ενώ στάνταρ είναι το ABS με υποβοήθηση πέδησης και κατανομή πέδησης. Η βασική έκδοση σε εξοπλισμό διαθέτει: 6 αερόσακους, όλες τις ηλεκτρικές ευκολίες (παράθυρα, καθρέπτες, κλειδαριές) και υπολογιστή ταξιδιού Το δικίνητο Qashqai κοστίζει από 18.940 ευρώ και το τετρακίνητο από 25.670 ευρώ.
Δημήτρης Μπαλής