Δεν ξέρω πόσοι το έχετε αντιληφθεί με την πρόσφατη εκλογολογία, αλλά σήμερα κορυφώνονται οι εκδηλώσεις για τον εορτασμό της «Ευρωπαϊκής Εβδομάδας Εναλλακτικών Τρόπων Μετακίνησης», στην οποία συμμετέχουν 1.300 ευρωπαϊκές πόλεις. Σήμερα, με απόφαση του νέου Υπουργού Μεταφορών και Επικοινωνιών, Κωστή Χατζηδάκη, η μετακίνηση σε όλα τα Μ.Μ.Μ. (λεωφορεία, τρόλεϊ, ηλεκτρικός σιδηρόδρομος, μετρό-προαστιακός και τραμ) θα είναι δωρεάν. Βέβαια αυτός είναι ένας συμβολικός τρόπος και σε μια ημέρα μη εργάσιμη για πολλούς, ώστε να χρησιμοποιήσουν οι πολίτες τα Μ.Μ.Μ., να γνωρίσουν τη χρησιμότητά τους και να διαπιστώσουν το μέγεθος της εξυπηρέτησής τους. Το τελευταίο χρονικό διάστημα έχω γράψει πάρα πολλά για τις μετακινήσεις, για τα αδιέξοδα που δημιουργούνται στις μεγαλουπόλεις, για την ανάγκη να οδηγούμε λιγότερο. Σήμερα παρουσιάζω τις απόψεις δύο φορέων, που σχολιάζουν με τον τρόπο τους τον εορτασμό αυτό.

Η ΕΛΠΑ, όπως και όλες οι Λέσχες Αυτοκινήτου της Ευρώπης -μέλη της Διεθνούς Ομοσπονδίας Αυτοκινήτου (FIA), υποστηρίζει τη γενικότερη προσπάθεια για ενδεδειγμένη χρήση του αυτοκινήτου με στόχους: τη μείωση των επιπτώσεων από τη χρήση του στην επιβάρυνση της κυκλοφορίας και του φυσικού περιβάλλοντος. Ο πρόεδρος της Λέσχης, ανέφερε ότι πρέπει να αποφεύγονται περιττές και άσκοπες μετακινήσεις με ΙΧ, και οι πολίτες να στρέφονται σε εναλλακτικούς τρόπους καθημερινής μετακίνησης: δίκυκλα, ποδήλατα, αυτοκίνητα νέας τεχνολογίας και Μέσα Μαζικής Μεταφοράς.

Ειδικά για τη χώρα μας, με τη μεγάλη ηλιοφάνεια, απαιτείται από την Πολιτεία: εφαρμογή πολιτικής κινήτρων για τους χρήστες δικύκλων και ποδηλάτων (π.χ. Παρίσι), ενίσχυση των κινήτρων για οχήματα υβριδικά, ηλεκτρικά κ.ά., θέσπιση σύγχρονων μέτρων για την αποσυμφόριση της κυκλοφορίας και κατάργηση των «μονών-ζυγών». Από την πλευρά του, ο Σύλλογος Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, επισημαίνει ότι απαιτείται αλλαγή στην συγκοινωνιακή δομή των πόλεων και επαναπροσδιορισμός του οδικού χώρου.

Στην Αθήνα με αφορμή τους Ολυμπιακούς Αγώνες, αναβαθμίστηκαν οι υποδομές σε Μ.Μ.Μ., αλλά δεν βελτιώθηκαν αρκετά οι κυκλοφοριακές συνθήκες. Η Πολιτεία αδυναμεί να αποθαρρύνει τη χρήση των ΙΧ, να δημιουργήσει ποδηλατοδρόμους, να χωροθετήσει ζώνες περιπάτου, να ενισχύσει την πεζή μετακίνηση. Ούτε αυτή την εβδομάδα δεν ενόχλησε τους χρήστες των ΙΧ διαφημίζοντας τα πλεονεκτήματα των εναλλακτικών τρόπων μετακίνησης. Σήμερα ο Σύλλογος μετέχει ως συν-διοργανωτής στις ποδηλατοδρομίες του Δήμου Αθηναίων (5 το απόγευμα - αφετηρία το Δημαρχείο, πλατεία Κοτζιά), του Δήμου Ελευθερίου Κορδελιού (7 το απόγευμα στο Δημαρχείο) και στην αυριανή του Δήμου Σταυρούπολης (5:30 μμ, στην πλατεία Ελευθερίας). Ταυτόχρονα θα υπάρξουν παράπλευρες εκδηλώσεις όπως μουσικές συναυλίες, ζωγραφική για παιδιά με θέμα την βιώσιμη μετακίνηση, ομιλίες κλπ. Την ερχόμενη Τετάρτη διοργανώνει στο Εθνικό Ίδρυμα Ερευνών τον 3ο σταθμό του «Οδοιπορικού για τις Μετακινήσεις στην Αθήνα της επόμενης 10ετίας», με θέμα «Διαχείριση Κινητικότητας».

ON DEMAND: Όλα τα ρεπορτάζ στο επίσημο κανάλι του bwinΣΠΟΡ FM στο youtube