Παλαιότερες

Το μάρκετινγκ υπονομεύει τη φυσιογνωμία των ομάδων (SportDay / Εύη Μάνου)

Επί χρόνια, ένα από τα επιχειρήματα των ομάδων σχετικά με τη συνεχή αλλαγή των εμφανίσεων που πωλούνται στις μπουτίκ ήταν πως οι οπαδοί θέλουν να είναι μέσα στη μόδα. Εκείνο που αποτελούσε τη βάση της διαφωνίας των πιο συντηρητικών ήταν ότι από τη στιγμή που τα κλασικά χρώματα ενός συλλόγου δεν αλλάζουν, δεν υπάρχει και λόγος παραγωγής καινούργιας στολής κάθε χρόνο.

Οι ομάδες μέσω του τμήματος μάρκετινγκ επέμεναν πως οι οπαδοί ξέρουν την ιστορία, αλλά θέλουν και μία εναλλακτική πρόταση, ακόμα και extreme, που να τους δίνει την αίσθηση της διαφορετικότητας. Οι οπαδοί της Λίβερπουλ πάντως είχαν αντιδράσει αρχικά το 1992, όταν η ομάδα προτίμησε το πράσινο χρώμα για δεύτερη εμφάνιση, όπως και της Σέλτικ πριν από τρία χρόνια, όταν το κίτρινο επιλέχτηκε για βασικό χρώμα στη δεύτερη στολή. Πάντα όμως οι πρώτες εμφανίσεις, αυτές που περιείχαν το κύριο χρώμα του συλλόγου, ήταν αυτές που πουλούσαν περισσότερο. Μέχρι πρόσφατα. Στην Πορτογαλία έντρομοι οι άνθρωποι της μπουτίκ της Μπενφίκα διαπίστωσαν πως η καινούργια ροζ εκτός έδρας στολή αρέσει τόσο πολύ στους οπαδούς που φεύγει γρήγορα από τα ράφια. Μάλιστα, για κάθε μία κλασική κόκκινη με τον αετό στο στήθος πωλούνται τρεις ροζ.

Η εξέλιξη πάντως αυτή δεν προκαλεί έκπληξη στους ειδικούς. Σύμφωνα με έρευνα του δόκτορα Τζορτζ Φόουμπερτ από το πανεπιστήμιο Μπεντφορντσάιρ: «Οι οπαδοί ταυτίζονται για χρόνια με τη φανέλα, το σύμβολο και τι πρεσβεύει μία ομάδα, αλλά αυτό που συμβαίνει τα τελευταία δέκα χρόνια έχει αποτέλεσμα να αλλοιωθούν τα βασικά χαρακτηριστικά», δήλωσε στην εφημερίδα «DAILY EXPRESS». Συνεχίζοντας εξήγησε ότι οι νέες φουρνιές οπαδών, επειδή θέλουν να ακολουθούν τις επιταγές της μόδας, ελκύονται μερικές φορές από τις πιο φανταχτερές στολές, κάτι που μπορεί να έρχεται σε πλήρη σύγκρουση με το αρχικό χρώμα και έμβλημα της ομάδας.

Τα κριτήρια για την επιλογή του χρώματος της νέας εμφάνισης ποικίλουν, αλλά σημαντικό ρόλο παίζει το πόσο αυτό το χρώμα ταιριάζει με το καθημερινό ντύσιμο. Η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και η Νιούκαστλ επέλεξαν το γκρι χρώμα γιατί ταιριάζει καλύτερα με τα τζιν και δικαιώθηκαν. Οι οπαδοί της Νιούκαστλ φορούν την κλασική ασπρόμαυρη φανέλα τις ημέρες των αγώνων, αλλά επιλέγουν την γκρι για τις υπόλοιπες.

Κατά καιρούς σύλλογοι άλλαζαν τη στολή τους τόσο συχνά που έγιναν ακόμα και αντικείμενο συζήτησης στο αγγλικό Κοινοβούλιο, όπως, για παράδειγμα, η Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ. Το 1995-96 άλλαξε τρεις φορές εκτός έδρας στολή την ίδια χρονιά, αναγκάζοντας την επιτροπή αντιμετώπισης του μονοπωλίου και προστασίας του καταναλωτή να την καταγγείλει στη Βουλή. Τότε πάρθηκε μία απόφαση να μην αλλάζουν οι ομάδες στολή, παρά μόνο κάθε δύο χρόνια, κάτι που στην πράξη τα τελευταία χρόνια έχει ατονήσει.

Φέτος η επίθεση του μάρκετινγκ έγινε σε όλες τις κατηγορίες στην Αγγλία και σε άλλα επίπεδα, με την εταιρεία MITRE να σχεδιάζει ειδική μπάλα για κάθε μία ομάδα της Τσάμπιονσιπ με τα χρώματά της! Ηδη οι μπάλες έχουν ζήτηση και αναμένεται να γίνουν ανάρπαστες, προσθέτοντας και άλλα έξοδα στο κεφάλι του ταλαιπωρημένου οπαδού. Οσο για τις δεύτερες στολές των ομάδων, παραμένουν πίσω σε πωλήσεις από τις πρώτες και κλασικές, αλλά -εκτός από την Μπενφίκα- πρόβλημα με την εντυπωσιακή απήχηση που είχαν οι εκτός έδρας στολές αντιμετωπίζουν τόσο το Αμβούργο όσο και η Μαρσέιγ! «Μπορεί να μπαίνουν λεφτά στα ταμεία, αλλά αποτελεί ήττα του ίδιου του κλαμπ απέναντι στην ιστορία του, γιατί υπονομεύεται η ίδια η φυσιογνωμία της ομάδας», είπε στέλεχος του τμήματος μάρκετινγκ μεγάλης ομάδας στην Αγγλία, που δεν θέλησε να αποκαλύψει τα στοιχεία του.

«Θα πληρώσουν όλοι αυτό το άρμεγμα του οπαδού και αυτό θα είναι το χειρότερο», συμπλήρωσε. Αλλωστε, σύμφωνα με παλαιότερη έρευνα του δρ. Φόουμπερτ, ένας από τους κλασικούς κανόνες της αγοράς δεν μπορεί να βρει εφαρμογή στο ποδόσφαιρο. «Η λογική λέει πως ο καταναλωτής θα επιλέξει ένα προϊόν γιατί έχει χαμηλότερη τιμή από κάποιο αντίστοιχο. Αυτό δεν θα ισχύσει ποτέ στο ποδόσφαιρο, γιατί πολύ απλά ένας οπαδός της Τσέλσι δεν πρόκειται να αγοράσει φανέλα της Γουέστ Χαμ επειδή πωλείται φθηνότερα».

Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.

close menu
x