Τα συστήματα αυτόματης πλοήγησης αποτελούν την τελευταία λέξη της μόδας και στη χώρα μας. Βέβαια σε πολλές χώρες της Ευρώπης είναι ευρέως διαδεδομένα εδώ και τρία – τέσσερα χρόνια, αφού ως συνήθως εκεί οι υπηρεσίες είναι πιο οργανωμένες. Τη στιγμή που εμείς ασχολούμαστε για το πώς θα φτιάξουμε επιτέλους σωστό οδικό δίκτυο και τηλεπικοινωνίες (βλέπε ευρωζονικότητα – internet), στην Ευρώπη αναβαθμίζουν την τεχνολογία και απολαμβάνουν τα οφέλη της. Εχω την τύχη, οδηγώντας κάθε χρόνο πολλά νέα μοντέλα αυτοκινήτων στην Ευρώπη και όχι μόνο, να διαπιστώνω εκτός από οδικές αρετές και δυνατότητες, και τον πλούσιο εξοπλισμό που φέρουν. Εδώ και λίγα χρόνια λοιπόν, στα περισσότερα μοντέλα της μεσαίας και ανώτερης κατηγορίας, υπάρχει στάνταρ στη διαδικασία του test drive του νέου αυτοκινήτου, το σύστημα αυτόματης πλοήγησης που λειτουργεί μέσω δορυφόρου. Χρειάζεται απλά ένα cd-rom να τοποθετηθεί στη ειδική θήκη και φυσικά μια οθόνη πολλαπλών ενδείξεων, συνήθως υγρών κρυστάλλων. Ετσι, σιγά σιγά αρχίζουν να καταργούνται τα λεγόμενα road book, δηλαδή οι γραπτές σημειώσεις με τον οδομετρητή, τις διασταυρώσεις και την πορεία κατεύθυνσης. Για όλα σε ενημερώνει το σύστημα, με φωνητικές ως επί το πλείστον εντολές, στην αγγλική κυρίως γλώσσα, αρκεί να πληκτρολογήσεις το μέρος προορισμού, τη διεύθυνση ή το ξενοδοχείο για παράδειγμα. Κατόπιν η καθοδήγηση είναι κατά 99,9% ακριβής. Σχεδόν άριστη εκτός κι αν υπάρχει κάποια αλλαγή σε δρόμους με έργα κ.λ.π. που δεν έχουν προλάβει να χαρτογραφηθούν. Στην Ελλάδα η χαρτογράφηση της χώρας άρχισε με την ευκαιρία των Ολυμπιακών Αγώνων σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Πάτρα, Βόλο και Ηράκλειο, περισσότερο για διευκόλυνση των τουριστών. Σήμερα, ένα σημαντικό μέρος της χώρας, με πόλεις και χωριά τα οποία διαθέτουν πρόσβαση με άσφαλτο, με οδούς και αριθμούς, έχουν χαρτογραφηθεί πλήρως. Τώρα, αρκεί να πληκτρολογήσεις το όνομα ενός θεάτρου και το σύστημα σε πηγαίνει αυτομάτως, με φωνητικές εντολές στην ελληνική γλώσσα. Βέβαια, ο παράγοντας άνθρωπος δεν αντικαθίσταται σε καμία περίπτωση. Πολλοί δεν έχουν εξοικειωθεί με το σύστημα, γενικότερα στην Ευρώπη, και έχουν παρατηρηθεί πολλά ατυχήματα, διότι αρκετοί οδηγοί συνδυάζουν τη σύγχρονη τεχνολογία με κακές οδηγικές συνήθειες. Προσπαθούν να πληκτρολογήσουν τον προορισμό εν κινήσει, σαν να αλλάζουν σταθμό στο ραδιο-cd. Αλλοι πιστεύουν ότι το σύστημα θα σε προειδοποιήσει για το πράσινο ή το κόκκινο στο φανάρι ή θα υποδείξει τις πινακίδες σήμανσης (απαγορευτικά, όρια ταχύτητας κ.λ.π.). Λάθος κι αυτό. Το σύστημα σε βοηθάει να γυρίσεις αν έστριψες σε λάθος δρόμο ή θα σου υποδείξει την πιο σύντομη διαδρομή για τον προορισμό. Θα σε καθοδηγήσει αλλά δεν θα οδηγήσει εκείνο για σένα. Στην Ελλάδα πολλά καινούργια αυτοκίνητα διαθέτουν οθόνη πολλαπλών ενδείξεων, λίγα έχουν στάνταρ σύστημα πλοήγησης και αρκετά το προσφέρουν στον προαιρετικό εξοπλισμό. Υπάρχουν ωστόσο και δεκάδες φορητές συσκευές διαφορετικού μεγέθους, οι οποίες πρέπει να τοποθετήσουν με βεντούζα στο παρμπρίζ, στη μέση του ταμπλό και προς την πλευρά του οδηγού, χωρίς να παρεμποδίζει την ορατότητα. Σε τέτοια περίπτωση πρέπει να αφαιρείται με τη στάθμευση, γιατί κάποτε έκλεβαν ραδιοκασετόφωνα. Τώρα εξελίχθηκαν και οι επιτήδειοι…
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.