Ταυτόχρονα επιβεβαιώνουν πως τα οχήματα υψηλών επιδόσεων και μηδενικών ρύπων μπορούν να διεγείρουν το συναίσθημα και να προσελκύουν με τη γοητεία τους. Και τα δύο μοντέλα βασίζονται στην τεχνολογία eDrive της BMW που θα προσφέρει μοναδική οδηγική εμπειρία σε όλα τα μελλοντικά ηλεκτρικά και plug-in υβριδικά μοντέλα BMW. Αυτά τα συστήματα BMW eDrive, που αποτελούνται από ηλεκτροκινητήρα, μπαταρία ιόντων λιθίου και ευφυή διαχείριση συστήματος κίνησης αποτελούν τη βάση όλων των μοντέλων BMW i.
Το BMW Group στο προσεχές μέλλον, θα εφοδιάζει τους πελάτες του με ηλεκτρικά οχήματα ανώτερης ποιότητας, φιλικά προς τον οδηγό, μέσα στη χρονιά με το BMW i3, του οποίου η τεχνολογία απαντά στις κοινωνικές, οικολογικές και οικονομικές προκλήσεις της εποχής μας.
Δύο πρωταρχικές προκλήσεις που εξακολουθεί να αντιμετωπίζει η ηλεκτρική μετακίνηση είναι η λεγόμενη μικρή αυτονομία των ηλεκτρικών οχημάτων και η ανεπαρκής υποδομή φόρτισης. Με την παγκοσμίως μεγαλύτερη δοκιμή ηλεκτρικών οχημάτων σε πραγματικές συνθήκες, το BMW Group μελετά τα ζητήματα αυτά σε βάθος από το 2008. Εξάλλου, έχουν διανυθεί και αξιολογηθεί επιστημονικά πάνω από 20 εκατομμύρια χιλιόμετρα δοκιμών από 1000 και πλέον πιλοτικοί πελάτες σε δέκα χώρες. Αυτές οι δοκιμές, που πραγματοποιήθηκαν με οχήματα BMW ActiveE και ηλεκτρικά MINI E σε Ασία, Ευρώπη και ΗΠΑ, αποκάλυψαν τρία βασικά ευρήματα:
- Οι αποστάσεις που καλύφθηκαν από τα ηλεκτρικά οχήματα ελάχιστα διέφεραν από τις αποστάσεις που διανύονται από συμβατικά οχήματα, κάτι παραπάνω από 40 χλμ. την ημέρα κατά μέσο όρο.
- Κατά μέσο όρο, οι πιλοτικοί πελάτες φόρτιζαν το όχημά τους δύο έως τρεις φορές την εβδομάδα, συνήθως στο σπίτι ή στο χώρο εργασίας τους.
- Στην έναρξη της δοκιμής, πάνω από το 70% των χρηστών δήλωσε ότι η πρόσβαση σε δημόσιους σταθμούς φόρτισης ήταν πολύ σημαντική γι αυτούς. Στην πράξη, ωστόσο, η δημόσια υποδομή χρησιμοποιήθηκε σε ποσοστό κάτω του 10% σε επίπεδο συνολικής φόρτισης.
Με βάση τα αποτελέσματα των δοκιμών σε πραγματικές συνθήκες, το τμήμα BMW i ξεκίνησε να σχεδιάσει ένα σύστημα κίνησης BMW eDrive για το BMW i3 το οποίο σε συνήθεις συνθήκες χρήσης – καθημερινές διαδρομές από /προς σπίτι /γραφείο – θα απαιτούσαν φόρτιση της μπαταρίας μία φορά κάθε δύο έως τρεις ημέρες. Το BMW i3 υπερβαίνει αυτό το στόχο προσφέροντας αυτονομία 130 -160 χλμ. σε καθημερινή λειτουργία. Η συγκεκριμένη αυτονομία επιτρέπει άνεση κινήσεων και σε διαδρομές εκτός πόλης.
Το σύστημα κίνησης και όλες οι υπόλοιπες λειτουργίες του BMW i3 τροφοδοτούνται με την ισχύ μιας ειδικής μπαταρίας ιόντων λιθίου υψηλής τάσης. Ένα από τα γνωρίσματα της συγκεκριμένης μπαταρίας είναι ότι η ενεργειακή της απόδοση και επομένως η αυτονομία του οχήματος, επηρεάζεται λιγότερο από τις διακυμάνσεις της θερμοκρασίας, ένα σύνηθες χαρακτηριστικό αυτού του τύπου μπαταρίας. Η τεχνολογία στην οποία βασίζεται, είναι ένα ευφυές σύστημα θέρμανσης/ψύξης που πάντα διατηρεί τη μπαταρία σε βέλτιστη θερμοκρασία λειτουργίας. Έτσι βελτιώνεται η καθημερινή πρακτικότητα, οι σταθερές επιδόσεις και η διάρκεια ζωής της μπαταρίας.
Μία ακόμα προτεραιότητα στο σχεδιασμό του BMW i3 ήταν η μείωση της κατανάλωσης ενέργειας των ηλεκτρικών συστημάτων. Συγκεκριμένα, η θερμοκρασία της καμπίνας λειτουργεί με βάση την αρχή της αντλίας θερμότητας, που πετυχαίνει 30% οικονομία ενέργειας στην πόλη με ένα συμβατικό, ηλεκτρικό σύστημα θέρμανσης, ενώ για τον εσωτερικό και εξωτερικό φωτισμό χρησιμοποιούνται οικονομικές λυχνίες LED. Ο συνδυασμός αυτών των μέτρων συμβάλλει σημαντικά στη διασφάλιση της αυτονομίας του BMW i3.
Το μέγεθος και η διαχείριση της μπαταρίας και των καταναλωτών δεν είναι τα μοναδικά μέτρα που υιοθετεί το BMW i για την αντιμετώπιση των θεμάτων αυτονομίας. Το BMW i3 θα είναι επίσης το πρώτο στον κόσμο ηλεκτρικό όχημα με πλήρη συνδεσιμότητα. Αυτό σημαίνει ότι θα εφοδιάζεται με καινοτόμες υπηρεσίες BMW i ConnectedDrive ειδικά διαμορφωμένες για τις ανάγκες της ηλεκτρικής μετακίνησης.
Οι λειτουργίες αυτές, που είναι ειδικά προσαρμοσμένες στην τεχνολογία BMW eDrive, παρέχουν στους οδηγούς ένα ρεαλιστικό υπολογισμό αυτονομίας για το ταξίδι τους πριν καν ξεκινήσουν. Το σύστημα πλοήγησης με σύνδεση στο διαδίκτυο βασίζεται σε μία δυναμική απεικόνιση αυτονομίας που λαμβάνει υπόψη όλες τις σχετικές παραμέτρους για την προγραμματισμένη διαδρομή και επομένως μπορεί να προσφέρει ακριβείς και αξιόπιστες προβλέψεις της αυτονομίας. Πέρα από το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας, ο τρόπος οδήγησης, η χρήση ηλεκτρικών συστημάτων άνεσης και η επιλογή του προγράμματος οδήγησης, βασίζονται επίσης στην τοπογραφία της διαδρομής και στην τρέχουσα κατάσταση της κυκλοφορίας. Το σύστημα μπορεί να αναγνωρίζει εκ των προτέρων ανηφόρες στη διαδρομή που καταναλώνουν πολλή ενέργεια και μειώνει ανάλογα την αυτονομία στον υπολογισμό. Το ίδιο ισχύει σε περίπτωση κυκλοφοριακής συμφόρησης, καθώς λαμβάνονται υπόψη λεπτομερή δεδομένα οδικής κυκλοφορίας σε πραγματικό χρόνο.
Η δυναμική απεικόνιση αυτονομίας εμφανίζεται στην κεντρική οθόνη, μέσα στο χάρτη πλοήγησης.
Με βάση την τρέχουσα θέση του οχήματος, όλοι οι προορισμοί στους οποίους μπορεί να φτάσει με το επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας εμφανίζονται με τη μορφή ιστοδιαγράμματος. Επειδή η κατανάλωση ενέργειας του οχήματος και κατ’ επέκταση η αυτονομία του μπορεί να μεταβάλλεται από τον οδηγό με την επιλογή διαφορετικών προγραμμάτων οδήγησης, το σύστημα πάντα υπολογίζει δύο διαφορετικές εκδόσεις του γραφήματος αυτονομίας. Η αυτονομία που εμφανίζεται εξαρτάται από την επιλογή του COMFORT, ECO PRO ή ECO PRO+ mode. Ανάλογα με τον προορισμό, ο Βοηθός Αυτονομίας (Range Assistant), εάν χρειαστεί, προτείνει στον οδηγό να αλλάξει σε ECO PRO or ECO PRO+ mode για να αυξήσει την αυτονομία. Στο στάνταρ σπορ αλλά άνετο COMFORT mode, το BMW i3 ήδη προσφέρει αυτονομία 160 χλμ. Το ECO PRO mode, από την άλλη, επιλέγει διαφορετική χαρτογράφηση πεντάλ γκαζιού, που χρησιμοποιεί λιγότερη ισχύ και αυξάνει την αυτονομία μέχρι 10%. Στο ECO PRO+ mode, όλες οι ρυθμίσεις είναι προσαρμοσμένες στο στόχο της μέγιστης δυνατής αυτονομίας. Σε αυτό το πρόγραμμα, η μέγιστη ταχύτητα του BMW i3 περιορίζεται στα 90 χλμ./ώρα και ηλεκτρικοί καταναλωτές όπως το καλοριφέρ και το κλιματιστικό, τα οποία λειτουργούν στο οικονομικό πρόγραμμα. Ως αποτέλεσμα, η αυτονομία αυξάνεται περίπου 25% σε σχέση με το COMFORT mode.
Ο οδηγός μπορεί επίσης να ζητήσει την εμφάνιση των σταθμών φόρτισης που βρίσκονται σε μικρή απόσταση από τον προορισμό του και μπορεί να κλείσει κάποια θέση στους χώρους αυτούς πιέζοντας ένα μπουτόν. Το σύστημα ενημερώνει τον οδηγό σχετικά με τη διάρκεια της φόρτισης για το ταξίδι επιστροφής ή για έναν πιο μακρινό προορισμό. Περίπου, στο χρόνο που θα χρειαστεί ο οδηγός για να πιει ένα καφέ μπορεί να φορτίσει αρκετά (πρόγραμμα ταχείας φόρτισης), ώστε να προσθέσει 120 χλμ.m επιπλέον στην αυτονομία.
Το BMW i3 μπορεί επίσης να εφοδιάζεται με ένα προαιρετικό σύστημα επέκτασης αυτονομίας, που αυξάνει την αυτονομία σε 300 χλμ. περίπου.
Εάν παρόλα αυτά ακόμα και με τη συμβολή όλων των παραπάνω μέτρων δεν θα μπορεί να φτάσει στον επιθυμητό προορισμό με το BMW i3, η BMW i προσφέρει πρόσθετες επιλογές αυτοκίνησης που επιτρέπουν την κάλυψη ακόμα μεγαλύτερων αποστάσεων. Χαρακτηριστικό παράδειγμα, η παροχή ενός συμβατικού μοντέλου BMW για συγκεκριμένο αριθμό ημερών ανά το χρόνο.
Δημήτρης Μπαλής
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.