Το 2012, από εμπορικής πλευράς ήταν μακράν η χειρότερη χρονιά την τελευταία εικοσαετία (μετά την πρώτη εποχή της απόσυρσης) για τις πωλήσεις καινούργιων αυτοκινήτων. Η συνεχιζόμενη ύφεση, η φορολόγηση των νοικοκυριών, η ανεργία και τα ακριβά πάγια, έχουν συρρικνώσει την αγορά όλων των οχημάτων. Η αυριανή, τελευταία ημέρα, στο φινάλε της χρονιάς, δεν θα πλησιάσει κάν τις 60.000 καινούργια αυτοκίνητα, ήτοι 40% κάτω από πέρυσι. Και να σκεφθεί κάποιος ότι ο Δεκέμβριος του πολύ… μακρινού 2008 (από κάθε άποψη ζωής), έκλεισε με 267.000 νέα ΙΧ! Ανάλογη πτώση έχουμε και στις πωλήσεις μοτοσικλετών (άρα δεν στράφηκαν οι αγοραστές ΙΧ στα δίκυκλα), όπως και στα ελαφρά επαγγελματικά, κάτι που σημαίνει ότι μαγαζιά κλείνουν και δεν υπάρχουν δουλειές στην αγορά.
Κάθε πέρυσι και καλύτερα λοιπόν. Πλέον, καινούργιο όχημα δεν αγοράζει όποιος θέλει, αλλά όποιος μπορεί. Μέσα σε αυτό το ζοφερό περιβάλλον, που συνεπικουρείται από περίπου 100.000 καταθέσεις πινακίδων φέτος (για να μην πληρώσουν τέλη κυκλοφορίας για το 2013) και πολύ περισσότερες το 2011, η κυβέρνηση προσπαθεί διατηρώντας το ημίμετρο της απόσυρσης παλαιού να δώσει κίνητρα αγοράς καινούργιου ΙΧ. Δυστυχώς, το μέτρο που ίσχυσε το 2012 δεν τόνωσε το εμπόριο κι αυτό φαίνεται από τις κάτω από 60.000 πωλήσεις. Δηλαδή, αν δεν υπήρχε το μέτρο αυτό και οι επιπλέον προσφορές των εταιρειών, πόσες πωλήσεις θα είχαμε; Αδυνατώ να υπολογίσω. Όμως στα οικονομικά επιτελεία της κυβέρνησης, που είναι στελεχωμένα από «παιδιά του κομματικού σωλήνα» και όχι από ανθρώπους της «πιάτσας» που να ξέρουν τουλάχιστον τι σημαίνει να έχεις να πληρώσεις επιταγή στο τέλος του μήνα, τέτοιες αποφάσεις να περιμένουμε.
Αλήθεια, πόσο έχασε το δημόσιο από την «απόσυρση Σουφλιά» που ίσχυσε για περίπου ένα μήνα (Σεπτέμβριος 2009 – 2 Νοεμβρίου 2009); Τίποτα απολύτως. Αντιθέτως κέρδισε όταν σε αυτό το διάστημα αποσύρθηκαν κοντά στις 70.000 παλιά ΙΧ, τα μισά από όλη τη χρονιά (146.748 μονάδες). Θυμίζω, ότι το μέτρο Σουφλιά περιελάμβανε ένα στάνταρ ποσό για κάποιον που ήθελε απλώς να αποσύρει και επιπλέον ποσό – έκπτωση ανάλογα τον κυβισμό που καινούργιου οχήματος που ήθελε να αγοράσει. Το δημόσιο δεν έχασε, διότι έγινε τζίρος, πληρώθηκαν τέλη εισαγωγής, ΦΠΑ, τέλη ταξινόμησης. Και ειδικά τα τέλη κυκλοφορίας που πληρώνονται κάθε χρόνο. Ποιός σταμάτησε το μέτρο της απόσυρσης με το πρόσχημα ότι το κράτος δεν μπορεί να επιχορηγεί (!) το αυτοκίνητο και τα χρήματα (ανέφερε ποσό 450 εκατ.) θα δίνονταν στην… Παιδεία. Αν μαντέψατε, ναι, σωστά, είναι ο κύριος Γιώργος Παπακωνσταντίνου, τότε υπουργός Οικονομικών που μαζί με την τότε υπουργό Περιβάλλοντος Τίνα Μπιρμπίλη (αλήθεια πως περνά στο Παρίσι με τον ΟΟΣΑ), κατήργησαν την «απόσυρση Σουφλιά». Οι γνωρίζοντες έλεγαν, τότε, ότι ήταν κακός οικονομικός υπολογισμός. Διότι λογιστικά μπορεί να φαινόταν ότι χάνει χρήματα το δημόσιο, αλλά τα έπαιρνε τρίδιπλα έμμεσα, με το τζίρο και τα τέλη. Η ιστορία δικαίωσε όσους είχαν αυτή την άποψη.
Το 2010, με 68.597 αποσύρσεις, έδειξε τη λάθος πολιτική που ακολουθήθηκε, παρά τις 116.840 αποσύρσεις του 2011. Και φέτος, το 2012, ο αριθμός που αποσυρθέντων ΙΧ δεν θα φθάσει τις 80.000 μονάδες, με το 2013 να είναι αβέβαιο παρά τη συνέχιση της απόσυρσης και του… χρόνου.
Για το 2013, λοιπόν, δικαίωμα απόσυρσης έχουν αυτοκίνητα με πρώτη άδεια κυκλοφορίας έως τις 31/12/2000 (φέτος αποσύρονταν με πρώτη άδεια κυκλοφορίας έως 31/12/1998). Για να αποσύρει κάποιος θα πρέπει να έχει πληρώσει όλα τα τέλη κυκλοφορίας, μέχρι την τελευταία χρονιά.
Αλλάζει ο Φόρος Πολυτελείας στα μεταχειρισμένα ΙΧ
Εξισώνεται ο Φόρος Πολυτελείας των εισαγόμενων μεταχειρισμένων ΙΧ με τα καινούργια. Θα είναι 10% για οχήματα αξίας 20.000-22.000 ευρώ, 30% για αξίες 22.001-28.000 ευρώ και 40% για αξίες άνω των 28.001 ευρώ. Στην τελευταία περίπτωση η φορολογητέα αξία του οχήματος θα μειώνεται ανάλογα την παλαιότητά του.
Δυστυχώς, διατηρείται ο Φόρος Πολυτελείας στα ηλεκτρικά ΙΧ
Ουδείς στο οικονομικό επιτελείο μπορεί να αντιληφθεί ότι για να κυκλοφορήσουν «καθαρά» ΙΧ, δηλαδή ηλεκτρικά που δεν ρυπαίνουν, πρέπει να μειωθεί ο φόρος. Κι αυτό διότι επιβάλλεται ανάλογα την εργοστασιακή αξία τους, που είναι υψηλή (άνω των 20.000 ευρώ) λόγω ακριβής τεχνολογίας. Το αποτέλεσμα είναι να μην μπορούν να πωληθούν ηλεκτρικά οχήματα στην Ελλάδα όταν η τιμή τους αγγίζει τα 45.000 ευρώ (ένας ιδιώτης τα έδωσε και πήρε το Opel Ampera).
Τρίτεκνοι - Πολύτεκνοι
Μέχρι τώρα οι τρίτεκνοι μπορούσαν να αποκτήσουν μία φορά ΙΧ (με κόκκινες πινακίδες) απαλλασσόμενοι από το τέλος ταξινόμησης. Τώρα, εφόσον αποκτήσουν κι άλλοι παιδί (αλήθεια πόσοι θα έχουν το κουράγιο) εμπίπτουν στις διατάξεις για τους πολύτεκνους και μπορούν να αποκτήσουν και δεύτερη φορά όχημα με απαλλαγή τέλους ταξινόμησης.
Θα επανέλθω με περισσότερα, όταν θα έχουμε τα οριστικά στοιχεία απόσυρσης και πωλήσεων του 2012.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.