Στην κυκλοφορία πλέον το τμήμα Παραδείσια – Τσακώνα, του Αυτοκινητοδρόμου Κορίνθου - Καλαμάτας, μαζί με τους Ανισόπεδους Κόμβους Παραδεισίων και Κυπαρισσίας καθώς, αλλά και το τμήμα από την Τσακώνα μέχρι τον Ανισόπεδο Κόμβο Κυπαρισσίας. Ολα τα έργα κατασκευάστηκαν στο πλαίσιο της Σύμβασης Παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου Κόρινθος – Τρίπολη – Καλαμάτα και Λεύκτρο –Σπάρτη.
Μετά την παράδοση στην κυκλοφορία του συγκεκριμένου τμήματος ο χρόνος της διαδρομής Αθήνα – Καλαμάτα (250 χλμ.) θα μειωθεί περίπου κατά τριάντα λεπτά, στις 2 ώρες!
Σημαντικό όφελος της κατασκευής είναι και η πλήρης οδική ασφάλεια που θα απολαμβάνει ο χρήστης ενός σύγχρονου αυτοκινητοδρόμου.
Ιστορικό
Η κατασκευή του τμήματος Παραδείσια - Τσακώνα, μήκους 11,5 χλμ, ξεκίνησε στις αρχές του 1990 από την Περιφέρεια Πελοποννήσου και παραδόθηκε σε κυκλοφορία την άνοιξη του 2000. Ένα χρόνο μετά την παράδοσή του εμφανίστηκαν σοβαρές ενδείξεις γεωλογικών ασταθειών οι οποίες δεν αντιμετωπίστηκαν από την Περιφέρεια Πελοποννήσου.
Τον Φεβρουάριο του 2003 εκδηλώθηκε η ευρεία κατολίσθηση της Τσακώνας με αποτέλεσμα η κυκλοφορία να διεξάγεται μέσω της Παλαιάς Εθνικής Οδού Μεγαλόπολης – Καλαμάτας. Η ΠΕΟ Μεγαλόπολης – Καλαμάτας στο τμήμα Παραδείσια – Τσακώνα, παρουσιάζει εξαιρετικά δυσχερή χάραξη με συνεχείς ελιγμούς που δημιουργούν σοβαρά προβλήματα οδικής ασφάλειας για τους χρήστες καθώς και μεγάλη αύξηση του χρόνου της διαδρομής από και προς την Μεσσηνία και την Νοτιοδυτική Ηλεία. Η έκταση της κατολίσθησης ήταν μεγάλου μεγέθους καθώς μετακινήθηκαν περίπου 6.000.000 μ3 εδαφικής μάζας και παρουσιάστηκαν προβλήματα και στην ΠΕΟ Μεγαλόπολης – Καλαμάτας τα οποία μέχρι και σήμερα αντιμετωπίζονται από το υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών.
Οι βλάβες που είχαν προκληθεί στο έργο ήταν τέτοιας έκτασης που απαιτήθηκε διάστημα δύο περίπου ετών για την εκπόνηση των μελετών αποκατάστασης της κατολίσθησης και ανακατασκευής του αυτοκινητοδρόμου.
Μετά την ολοκλήρωση των μελετών και τη δημοπράτηση του έργου, η σύμβαση για την αποκατάσταση της κατολίσθησης και την ανακατασκευή του αυτοκινητοδρόμου υπογράφηκε τον Ιούνιο του 2006.
Επισημαίνεται ότι τόσο η μελέτη αποκατάστασης της κατολίσθησης και ανακατασκευής του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα Παραδείσια – Τσακώνα, όσο και η εργολαβία ανακατασκευής χρηματοδοτούνταν αποκλειστικά από εθνικούς πόρους λόγω της άρνησης της Ευρωπαϊκής Επιτροπής να αναχρηματοδοτήσει, στο πλαίσιο του Γ΄ Κοινοτικού Πλαισίου Στήριξης, έργο που είχε χρηματοδοτηθεί στο πλαίσιο του Β΄ΚΠΣ και κατέρρευσε (και δίκιο είχε η Ε.Ε. διότι δεν πλήρωσε κανένας κατασκευαστής τη ζημιά). Μετά το τέλος του 2009 και λόγω της δημοσιονομικής κρίσης εμφανίστηκε ουσιαστική αδυναμία χορήγησης των αναγκαίων πιστώσεων από εθνικούς πόρους για την συνέχιση του έργου. Το πρόβλημα επιλύθηκε με την ένταξη του έργου στο ΕΣΠΑ που είχε ως αποτέλεσμα την ταχύτατη ολοκλήρωσή του.
Η συνολική δαπάνη των εργασιών αποκατάστασης της κατολίσθησης και ανακατασκευής του αυτοκινητοδρόμου ανέρχεται σε 130.000.000 €.
Οι εργασίες περιλαμβάνουν:
1. Τέσσερις μεγάλες γέφυρες συνολικού μήκους 1.220 μέτρων για τη διέλευση του αυτοκινητοδρόμου από τις περιοχές που εκδηλώθηκαν κατολισθητικά φαινόμενα. Και συγκεκριμένα:
-Μια κοιλαδογέφυρα μήκους 500 μέτρων
-Δύο γέφυρες μήκους 160 μέτρων εκάστη
-Η σύμμεικτη τοξωτή γέφυρα της Τσακώνας μήκους 400 μέτρων (Γέφυρα Τ4) η οποία κατασκευάστηκε για την γεφύρωση της περιοχής της μεγάλης κατολίσθησης.
2. Δύο τεχνικά με εκσκαφή και επανεπίχωση (Cut & Cover) μήκους 125 μέτρων διπλού κλάδου και μήκους 300 μέτρων μονού κλάδου αντιστοίχως.
3. Σημαντικό αριθμό ειδικών γεωτεχνικών έργων σταθεροποίησης πρανών (αγκυρώσεις, κατασκευής οπλισμένων επιχωμάτων, πασσαλότοιχων, κλπ)
4. Ανακατασκευή ή επισκευή σημαντικού αριθμού εγκάρσιων τεχνικών απορροής των όμβριων του αυτοκινητοδρόμου.
Όλα τα παραπάνω έργα έχουν ολοκληρωθεί με εξαίρεση τη σύμμεικτη τοξωτή γέφυρα της Τσακώνας (Γέφυρα Τ4) μήκους 400 μέτρων, η οποία θα παραδοθεί το φθινόπωρο του 2013.
Προκειμένου να μη καθυστερήσει περαιτέρω η παράδοση του έργου κατασκευάστηκε οδική παράκαμψη της Γέφυρας Τ4, με την οποία έγινε εφικτή η άμεση παράδοση του σε κυκλοφορία.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.