Γενικά

Ελαστικά: μύθοι & πραγματικότητα

Πως κατασκευάζονται τα ελαστικά; Τι σημαίνουν οι κωδικοί και τα γράμματα στα πλαινά; Πότε εμφανίσθηκαν οι πρώτες εφαρμογές ελαστικών σε τροχούς; Τι πρέπει να προσέχω για να τα διατηρώ σε καλή κατάσταση και πότε πρέπει να τα αντικαταστήσω;

-Πότε αλλάζω λάστιχα; Σε γενικές γραμμές περίπου κάθε 40.000 χλμ. ενώ για να αποφεύγεται η ανομοιογενής φθορά τους καλό είναι να σταυρώνονται (αλλαγή χιαστί ή οι εμπρός με τους πίσω τροχούς) κάθε 5.000-10.000 χλμ. Εναλλακτικά κάθε 3 χρόνια. Δεν υπάρχει σωστή εποχή για αλλαγή ελαστικού. Όταν φθείρονται τότε αυτά πρέπει να αντικαθιστώνται. Το χειμώνα το βρεγμένο οδόστρωμα μπορεί να επιφέρει υδρολίσθηση λόγω της αργής απαγωγής του νερού σε ένα φθαρμένο ελαστικό με μικρές αυλακώσεις. Το καλοκαίρι η υψηλή θερμοκρασία του οδοστρώματος “στεγνώνει” το ελαστικό και επηρεάζει σημαντικά την πρόσφυση.

-Μπορώ να χρησιμοποιήσω διαφορετική μάρκα; Μπορεί να μην συστήνεται αλλά δεν υπάρχει πρόβλημα αρκεί να είναι ίδιας διάσταση και τα τέσσερα ελαστικά (ποτέ μικρότερη από την προτεινόμενη του κατασκευαστή) και η διαφορά πέλματος να μην ξεπερνά την 1,5”. Όλα πρέπει να είναι τύπου radial, σε περίπτωση που ανάγκης που υπάρχουν δύο radial αυτά πρέπει να είναι στον ίδιο άξονα. Όταν αλλάζουμε λάστιχα προσέχουμε τον δείκτη ταχύτητας να είναι ίσος ή μεγαλύτερος από εκείνον των υπάρχοντων ελαστικών καθώς επηρεάζεται ελαφρώς η κατεύθυνση του αυτοκινήτου στις υψηλές ταχύτητες.

-Επηρεάζει η ημερομηνία κατασκευής την ποιότητα ενός ελαστικού; Οι ειδικοί υποστηρίζουν πως η ποιότητα ενός ελαστικού δεν επηρεάζεται από την ημερομηνία παραγωγής του αρκεί να αποθηκεύεται σε σκοτεινό και δροσερό μέρος. “Ο καταναλωτής προτιμά τα φρέσκα παρόλο που τα καλοδιατηρημένα ελαστικά με ηλικία έως και 3 έτη δεν δημιουργούν προβλήματα” λένε στην αγορά. Ωστόσο, σπανίως ένα ελαστικό αποθηκεύεται σε ιδανικές συνθήκες για τόσο μεγάλο διάστημα και όλο κάπου θα ξεμένει. Πάντως, τα τελευταία χρόνια και ειδικά με την κρίση, οι εταιρείες δεν "στοκάρουν" ελαστικά, ώστε να μην προπληρώνουν χρήματα στα εργοστάσια και σύμφωνα με τους υπολογισμούς που κάνουν για τις πωλήσεις, φέρνουν και ανάλογο όγκο ελαστικών. Συνεπώς, τα ελαστικά στις ελληνικές αποθήκες μένουν ελάχιστο χρονικό διάστημα.

-Πως μπορώ να αντιληφθώ την φθορά; Οπτικά παρατηρώντας το βάθος των αυλακώσεων και το φάγωμα προς το πλάι. Η φθορά εξαρτάται από το οδηγικό στιλ του καθενός και πόσο προσεκτικός -ή απρόσεχτος- είναι με τα ελαστικά. Μπορείτε να τσεκάρετε το βάθος των αυλακώσεων με ένα παχύμετρο που πρέπει να δείξει τουλάχιστον 1,6 χιλιοστά. Στην περίπτωση που το τιμόνι παρουσιάζει τρέμουλο σε κάποια ταχύτητα (π.χ. στα 120-140 χλμ/ώρα) απαιτείται ζυγοστάθμιση του/των τροχών (γωνίες κάμπερ, κάστερ, off-set). Ζυγοστάθμιση γίνεται κάθε φορά που αλλάζονται τα ελαστικά· υπάρχει περίπτωση ζυγοστάθμισης όταν αλλάξουμε ελαστικό λόγω κλαταρίσματος ή αποκολληθεί κάποιο ζύγι από τον τροχό. Στην περίπτωση που το αυτοκίνητο “τραβά” δεξιά ή αριστερά απαιτείται και εδώ ζυγοστάθμιση. Μην παραμελήσετε καμία από τις δύο περιπτώσεις διότι καταπονούνται ιδιαίτερα και ασύμμετρα τα ελαστικά σε διάφορα σημεία. Περισσότερα - πηγή: caroto.gr

Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής

Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.

Σχετικά βίντεο

close menu
x