Οριστική λύση επιδιώκει να δώσει το Υπουργείο Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, στο θέμα της διακίνησης των υγρών καυσίμων. Τόσα έχουν ειπωθεί, απεργίες γίνονται συνεχώς, το λαθρεμπόριο βασιλεύει ακόμη και ο τελικός καταναλωτής είναι μονίμως αδικημένος.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Υπουργός Κωστής Χατζηδάκης, οι παρεμβάσεις που προωθούνται εκτείνονται σε όλα τα στάδια της αγοράς, από τα διυλιστήρια έως τα πρατήρια και είναι αποτέλεσμα εκτενούς διαλόγου με τους φορείς της αγοράς. Για τον υπουργό, "πρώτη προτεραιότητα είναι η πάταξη του λαθρεμπορίου, ούτως ώστε η απελευθέρωση της αγοράς και η άρση των εμποδίων εισόδου, στη βάση των προτάσεων της Επιτροπής Ανταγωνισμού, να στηρίζεται σε σταθερά θεμέλια."
Βέβαια, ο υπουργός παραδέχθηκε ότι ένας βασικός παράγοντας που διαμορφώνει κυρίως τις τιμές στα επίπεδα που όλοι γνωρίζουμε, είναι η φορολογία επί των καυσίμων, ως αποτέλεσμα των αλλαγών που έχουν γίνει τα τελευταία δύο χρόνια στο πλαίσιο των διεθνών υποχρεώσεων της χώρας μας έναντι του ΔΝΤ, της Ε.Ε και της ΕΚΤ.
Οσον αφορά στις πρωτοβουλίες και τις δράσεις του Υπουργείου, αντιστοιχούν σε τέσσερις άξονες:
Πρώτος άξονας: η αντιμετώπιση της παραβατικότητας
Τα βασικά μέτρα που υιοθετούνται είναι:
-Η εγκατάσταση των ολοκληρωμένων συστημάτων ελέγχου εισροών και εκροών όγκου σε όλα τα στάδια διακίνησης, όπως προβλέπεται ήδη από τη νομοθεσία, και η σύνδεσή τους με την ΓΓΠΣ.
-Η ιχνηθέτηση των καυσίμων (γι λόγους νοθείας).
-Η τοποθέτηση GPS σε όλα τα βυτιοφόρα που μεταφέρουν καύσιμα (προφανώς για να μην... λοξοδρομούν και νοθεύουν το προϊόν).
Πάντως, από το καλοκαίρι του 2009 είχε νομοθετηθεί η εγκατάσταση των συστημάτων ελέγχου εισροών - εκροών, αλλά υπήρξε καθυστέρηση στην τοποθέτησή τους και τώρα τίθεται θέμα αξιοπιστίας για την κυβέρνηση, να προχωρήσει στην εγκατάστασή τους.
Δεύτερος άξονας: η απελευθέρωση της αγοράς και η ενίσχυση του ανταγωνισμού
Σε αυτόν τον τομέα οι παρεμβάσεις περιλαμβάνουν την άρση όλων των εμποδίων και δεσμεύσεων που περιόριζαν τη μεταφορά πετρελαιοειδών προϊόντων με βυτιοφόρα, με στόχο τη διευκόλυνση του επιχειρείν αλλά και τη μείωση του κόστους μεταφοράς, με την προϋπόθεση να τηρούνται οι κανόνες ασφαλείας και αστυνόμευσης.
Δρομολογούνται λοιπόν, τα εξής:
-Τα ανεξάρτητα πρατήρια θα μπορούν να χρησιμοποιούν ιδιόκτητα ή μισθωμένα βυτιοφόρα ανεξαρτήτως χωρητικότητας.
-Για τα ανεξάρτητα πρατήρια καταργείται η προϋπόθεση να διαθέτουν ιδιόκτητο βυτιοφόρο προκειμένου να μπορούν να μισθώνουν ΔΧ βυτιοφόρα.
-Τα βυτιοφόρα ανεξαρτήτως τοννάζ, με το εμπορικό σήμα του μεταφορέα ή του ανεξάρτητου πρατηρίου, αποκτούν πρόσβαση στα διυλιστήρια και τις εγκαταστάσεις των εταιρειών εμπορίας για μεταφορά καυσίμων, με μόνη προϋπόθεση την τήρηση των κανόνων ασφαλείας.
-Αίρονται οι περιορισμοί στο πλήθος και το τονάζ των βυτιοφόρων που επιτρέπεται να διαθέτουν τα πρατήρια με σήμα εταιριών. Θα μπορούν επίσης, όπως και τα ανεξάρτητα πρατήρια, να χρησιμοποιούν ιδιόκτητα ή μισθωμένα βυτιοφόρα για να εφοδιάζονται με καύσιμα από τις εγκαταστάσεις της εταιρίας με την οποία έχουν συμβατική σχέση, εφόσον βέβαια αυτό προβλέπεται στη σύμβαση αποκλειστικής συνεργασίας με την εταιρία.
Στο ίδιο πλαίσιο εισάγονται κανόνες διαφάνειας στην τιμολόγηση των καυσίμων, τόσο στο πρώτο στάδιο (από τα διυλιστήρια προς τις εταιρείες) όσο και στο επόμενο (από τις εταιρείες προς τα πρατήρια).
Συγκεκριμένα, όπως εισηγείται και η Επιτροπή Ανταγωνισμού, τα διυλιστήρια θα προβαίνουν σε αναλυτικό προσδιορισμό των στοιχείων κόστους που χρεώνουν στους πελάτες τους. Αντίστοιχα τίθενται κανόνες διαφάνειας στις συμβάσεις αποκλειστικής συνεργασίας μεταξύ εταιριών και πρατηριούχων, σε εναρμόνιση και πάλι με την εισήγηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού.
Τρίτος άξονας: ο εκσυγχρονισμός της νομοθεσίας
Συγκεκριμένα, εναρμονίζεται με την σχετική Κοινοτική Οδηγία 2009/119/ΕΚ η νομοθεσία για την τήρηση αποθεμάτων ασφαλείας καυσίμων. Με σχετικό νομοσχέδιο του ΥΠΕΚΑ, προβλέπεται τη σύσταση μη κερδοσκοπικής Ανώνυμης Εταιρείας (Κεντρικός Φορέας Τήρησης Αποθεμάτων), για την απόκτηση, διατήρηση και πώληση αποθεμάτων πετρελαίου.
Επίσης καταργείται η βενζίνη LRP που αντικατέστησε την παλιά σούπερ, με στόχο την απελευθέρωση υποδομών (δεξαμενές κλπ.) οι οποίες δεσμεύονται σήμερα για το συγκεκριμένο καύσιμο. Οι καταναλώσεις της LRP είναι πλέον ελάχιστες. Λαμβάνεται όμως μέριμνα για να καλυφθούν όσοι έχουν αυτοκίνητα που χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο καύσιμο, με τη χρήση ειδικών πρόσθετων ουσιών στην αμόλυβδη.
Τέταρτος άξονας: η προστασία του καταναλωτή
Οι ελλιπείς παραδόσεις καυσίμων είναι ένα φαινόμενο που εντάθηκε τα τελευταία χρόνια και έχει ως αποτέλεσμα την επιπλέον επιβάρυνση των καταναλωτών, που πληρώνουν για μεγαλύτερη ποσότητα καυσίμων από αυτήν που πράγματι παραλαμβάνουν. Η τεχνολογία δε σε αυτόν τον τομέα είναι ιδιαίτερα προχωρημένη με αποτέλεσμα συχνά να είναι δύσκολος ο εντοπισμός των μηχανισμών καταδολίευσης των αντλιών. Για το λόγο αυτό το υπουργείο Ανάπτυξης ως πρώτο βήμα πιστοποίησε και βγάζει στο δρόμο για ελέγχους ειδικά διασκευασμένο αυτοκίνητο, που θα εφοδιάζεται με καύσιμα όπως ένα οποιοδήποτε ΙΧ και στη συνέχεια θα ελέγχει αν η ποσότητα που παραδόθηκε είναι πράγματι αυτή που αναγράφεται στην αντλία. Η προσπάθεια θα διευρυνθεί με τη χρήση και άλλων αυτοκινήτων.
Παράλληλα, κι ενώ όλη η Ελλάδα δεν έχει ακόμα παραγγείλει πετρέλαιο θέρμανσης, θα ενταθούν οι έλεγχοι για τις παραδόσεις του.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.