Η πτώση της επιβατικής κίνησης κατά 30% και κατά 45% σε αξία, διότι μειώθηκαν οι τιμές και αυξήθηκαν τα έξοδα της Aegean, ώθησε την εταιρεία να προχωρήσει σε εξαγορά της Olympic Air.
Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο Ευτύχιος Βασιλάκης, αντιπρόεδρος της Aegean, ήταν αναγκαία η κίνηση αυτή προκειμένου η εταιρεία να μην συρρικνωθεί και να μην οδηγηθεί στην εποχή που ξεκίνησε, όταν ήταν μια αεροπορική εταιρεία μικρού βεληνεκούς, για την εγχώρια αγορά.
Η εξωστρέφεια και η αναπτυξιακή πολιτική της Aegean σε πολλές αγορές της Ευρώπης, κατ’ αρχήν, ώθησε την εταιρεία να ξοδέψει 72 εκατ. ευρώ (από τα αποθεματικά της) σε μετρητά (τμηματικά) για την πλήρη εξαγορά του πτητικού έργου της Olympic Air, η οποία αποκρατικοποιήθηκε το 2009 με τη Marfin να ξοδεύει τότε περίπου 170 εκατ. ευρώ για την αγορά της από το ελληνικό δημόσιο. Αποτελεί βέβαια ένα ερώτημα, πως τρία χρόνια μετά η Marfin πούλησε την εταιρεία με πολύ χαμηλότερο τίμημα. Επιχείρημα αποτελεί το γεγονός ότι χρόνο με το χρόνο, με την κρίση που υπάρχει, η εταιρεία παρουσίαζε ζημιές και όχι κέρδη. Πάντως, η εξαγορά αφορά μόνο το πτητικό έργο και όχι την επίγεια εξυπηρέτηση. Μόνο το τεχνικό προσωπικό της Olympic θα υπαχθεί στο προσωπικό της Aegean. Οι δύο εταιρείες θα κρατήσουν τα σήματά τους, ωστόσο μέχρι τα τέλη Νοεμβρίου θα γνωρίζουμε ακριβώς ποιο θα είναι το πλάνο των πτήσεων, δηλαδή που θα πετά η κάθε εταιρεία και με πόσα αεροπλάνα. Αξίζει να σημειωθεί ότι και οι δύο εταιρείες μαζί, σε στόλο, υπολείπονται των άλλων ευρωπαϊκών εταιρειών, ακόμη και της TAP Portugal από μια χώρα με περίπου ίδιο πληθυσμό με της Ελλάδος.
Η καθοδική πορεία του ΑΕΠ στην Ελλάδα, που θα κατεβαίνει για τα επόμενα δύο χρόνια, σύμφωνα με τις προβλέψεις της Aegean, αποτελεί ανασταλτικό γεγονός επενδύσεων, όπως και το στοιχείο της απομείωσης κατά 25% του μέσου ναύλου, που έχει πέσει κάτω από 50 ευρώ, όταν μόνο το πετρέλαιο αποτελεί το 35% του κόστους του εισιτηρίου. Όλα αυτά, όμως, δεν απέτρεψαν την Aegean από την κίνηση της εξαγοράς, η οποία τελεί υπό την έγκριση των αρμόδιων αρχών ανταγωνισμού, κάτι που πιστεύεται ότι θα γίνει σύντομα (σε 5-7 μήνες), μια και η εταιρεία ανέφερε ότι περαιτέρω χαμένος χρόνος θα είναι κρίσιμος για τη βιωσιμότητα και των δύο εταιρειών.
Η Aegean έχει επιλέξει, παρά τις ζημιές, να ακολουθήσει στρατηγική εξωτερικού, που αποτελεί το 94% της αγοράς, διότι η Ελλάδα είναι μόνο το 6% του πτητικού έργου. Στοχεύει να καλύψει κατά 30% την κίνηση του εξωτερικού, από την Ελλάδα, διότι αυτή τη στιγμή οι ξένες εταιρείες έχουν το πάνω χέρι. Παράλληλα, θα επενδύσει και στην ελληνική περιφέρεια, δίνοντας πλέον τη δυνατότητα στους ξένους με ένα εισιτήριο και με ενδιάμεσα στάση στην Αθήνα, να μεταβούν στα νησιά και αντίστροφα. Αυτό δεν γινόταν πριν. Αρα, δημιουργούνται και προϋποθέσεις ανάπτυξης των νησιών και δη των λεγόμενων άγονων, ειδικά κατά τη χειμερινή περίοδο, για τα οποία η εταιρεία δεσμεύεται να κρατήσει συνδέσεις.
Μέχρι στιγμής, από το 2002, η Aegaen έχει συνεισφέρει στο ελληνικό δημόσιο 1,2 δις ευρώ, περίπου 170 εκατ. το χρόνο. Λίγα λιγότερα συνεισφέρει και η Olympic.
Από την εξαγορά θα προκύψουν οικονομίες κλίμακος 30-35 εκατ. ευρώ το χρόνο (πολύ σημαντικό νούμερο), ενώ θα χαθούν περίπου 250 θέσεις εργασίες από τα τμήματα (λογιστήριο κ.α.) που θα ενοποιηθούν.
Ερωτηθείς για το γιατί δεν θα κρατηθεί με την ενοποίηση μόνο το σήμα της Olympic που είναι πολύ γνωστό διεθνώς, ο κύριος Βασιλάκης τόνισε ότι είναι ξεκάθαρο ότι θα διατηρηθούν και τα δύο σήματα, διότι προφανώς ουδείς θέλει το δικό του «παιδί» να αλλάξει όνομα.
Η Ελλάδα, για πρώτη φορά έπειτα από δεκαετίες, δεν θα έχει απευθείας σύνδεση το χειμώνα με τις Η.Π.Α., διότι σταματά πτήσεις η Delta. Ρωτήθηκε και γι’ αυτό το θέμα ο Ευτύχης Βασιλάκης, για το αν η εταιρεία σκοπεύει να καλύψει το κενό. Χαρακτηριστικά είπε ότι κάποιος κουτσός, πρώτα πρέπει να αποθεραπευτεί και έπειτα σταδιακά να αρχίζει να περπατά λίγα μέτρα και μετά να τρέχει. Λογική απάντηση, αλλά κατά τη γνώμη μου αυτό μπορεί να γίνει σύντομα. Το ίδιο ανέφερε και για τις αποκρατικοποιήσεις των περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας, λέγοντας, σε ερώτημα αν θα έχει ενεργό ρόλο η Aegean.
Τώρα, όσον αφορά τους στόχους, η εταιρεία θέλει σε 5 χρόνια να έχει 60 αεροπλάνα και σε 10 χρόνια 70 , ενώ επιθυμεί να αποκτήσει 8-10 βάσεις στην Ελλάδα για άμεσες συνδέσεις και με το εξωτερικό. Στόχος και η τόνωση της επιβατική κίνησης προς την Αθήνα, η οποία έχει μειωθεί κατά 22% την τετραετία 2009 – 2012, τη στιγμή που η περιφέρεια έχει αύξηση 12%. Παράλληλα, η εταιρεία θέλει να κρατήσει χαμηλούς ναύλους, οι οποίοι είναι ήδη 25% χαμηλότεροι από πριν.
Περισσότερα, προσεχώς.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.