Μιά σχεδόν εντελώς διαφορετική κατάσταση προβλέπεται τα προσεχή χρόνια στον τομέα των αεροδρομίων. Με βάση τα δεδομένα του μνημονίου, των αποκρατικοποιήσεων και των επενδύσεων, αποτελεί επιτακτική ανάγκη η παρέμβαση στα αεροδρόμια της χώρας, ωστόσο, ορισμένα αποτελούν φιλέτα προς αξιοποίηση από ιδιώτες και άλλα, δυστυχώς λόγω της έλλειψης αναπτυξιακών προϋποθέσεων στην περιφέρεια, δύσκολα θα βρεθούν ιδιώτες να επενδύσουν.
Σήμερα, ο υπουργός Ανάπτυξης, Ανταγωνιστικότητας, Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων, Κωστής Χατζηδάκης, η υπουργός Τουρισμού Ολγα Κεφαλογιάννη και ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΪΠΕΔ, Ιωάννης Δεμίρης, παρουσίασαν, στο βαθμό που αφορά τον κάθε οργανισμό, τη νέα "Εθνική Στρατηγική για τα Αεροδρόμια". Η πολιτική αυτή συγκαταλέγεται στις δέκα πρώτες διαρθρωτικές αλλαγές, που αφορούν στις διεθνείς δεσμεύσεις της Ελλάδας και είναι αλήθεια ότι αλλαγές έπρεπε να είχαν γίνει από καιρό.
Οσον αφορά το Υπουργείο Ανάπτυξης & Υποδομών, είναι υπεύθυνο για το ρυθμιστικό πλαίσιο, για τους οργανισμούς και για την ακίνητη περιουσία που εμπίπτουν στην αρμοδιότητά του, ενώ τις αποκρατικοποιήσεις τις χειρίζεται το ΤΑΪΠΕΔ. Από την πλευρά του το Υπουργείο Τουρισμού θα συνδράμει με ενέργειες υποστήριξης των πρωτοβουλιών.
Γενική παραδοχή είναι ότι κάτι πρέπει να αλλάξει στα αεροδρόμια της χώρας, που αποτελούν πύλη εισόδου στην Ελλάδα για τους 9 από τους 10 που μας επισκέπτονται. Με το νέο σχέδιο, το κράτος θα εξακολουθεί να είναι ο ιδιοκτήτης των αεροδρομίων και να ασκεί εποπτεία και έλεγχο σε αυτά, όμως την αναβάθμιση και την ανάπτυξη των αεροδρομίων για τα επόμενα 30-35 χρόνια θα την αναλάβουν ιδιώτες. Αξίζει να σημειωθεί ότι επειδή ορισμένα αεροδρόμια έχουν και στρατιωτική χρήση, ήδη υπάρχει διαβούλεση και με το Υπουργείο Άμυνας.
Το Υπουργείο Ανάπτυξης θα κινηθεί σε 9 στρατηγικούς άξονες:
1. Προσέλκυση επενδύσεων από τον ιδιωτικό τομέα, διότι το δημόσιο ταμείον είναι μείον.
2. Παροχή ποιοτικών υπηρεσιών, καλύτερων από των υπαρχόντων.
3. Τη μετατροπή των αεροδρομίων μας από πίστες προσγείωσης- απογείωσης και σε εμπορικά κέντρα με υποδομές για άλλες δραστηριότητες.
4. Τη στήριξη του τουρισμούπου συνεισφέρει στο 20% του ΑΕΠ της Ελλάδας.
5. Στη δημιουργία ευνοϊκών συνθηκών για τους εθνικούς και ξένους αερομεταφορείς, προκειμένου να αυξηθεί η επιβατική κίνηση.
6. Στη λειτουργικότερη συγκοινωνιακή σύνδεση όλων των περιοχών της χώρας και ειδικά στα νησιά.
7. Στη διευκόλυνση μέσω ρυθμίσεων για την προσέλκυση αξιόπιστων επενδυτών και τη στήριξη των συμβάσεων παραχώρησης.
8. Στην εναρμόνιση του πλαισίου με το κοινοτικό δίκαιο και τις διεθνείς υποχρεώσεις της χώρας
9. Στα άμεσα οικονομικά οφέλη για το κράτος και για τους πολίτες.
Για να υλοποιηθούν αυτοί οι 9 άξονες, το Υπουργείο θέλει να αξιοποιηθούν και τα 37 περιφερειακά αεροδρόμια, εξαιρουμένων του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών και του αεροδρομίου Ηρακλείου, που υπόκεινται σε άλλο καθεστός. Τα αεροδρόμια θα χωριστούν κυρίως με γεωγραφική κριτήρια σε 3-4 ομάδες, ώστε μαζί με μεγάλα να παραχωρηθούν και μικρά που εξαρχής δεν θα παρουσιάζουν ενδιαφέρον εκμετάλλευσης. Ομως, για να λέμε την αλήθεια περίπου 13 - 22 αεροδρόμια θα ενδιαφέρουν ιδιώτες, ενώ για όσα δεν υπάρξει ενδιαφέρον θα συσταθεί εταιρεία του δημοσίου που θα αναλάβει την όποια αξιοποίησή τους. Πάντως, υπάρχουν και δύο αεροδρόμια, της Καστοριάς και της Κοζάνης, που θα δοθούν στην περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, για αποκλειστική εκμετάλλευση με ό,τι συνεπάγεται και μακάρι να είναι θετικό το αποτέλεσμα.
Βασικό ζητούμενο όλων των κινήσεων είναι η ανάπτυξη αλλά και οι ανταγωνιστικές τιμές, ώστε να έρθουν περισσότεροι επισκέπτες στη χώρα και εν γένει να διευρυνθούν οι αερομεταφορές.
Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται η συζήτηση για το μέλλον του Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών, για το αν θα συνεχίσει και για πόσα χρόνια το υπάρχον μοντέλο με ξένους επενδυτές και μέτοχο το ελληνικό δημόσιο, ώστε ειδικά σε αυτό να μειωθούν τα τέλη που αποθαρρύνουν πολλές εταιρείες να πετάξουν στην Αθήνα. Επίσης, αν το σύστημα λειτουργήσει και υπάρξει ενδιαφέρον για πολλές και ιδιαίτερα στην νησιωτικώ Ελλάδα, αεροδρόμια, τότε πράγματι θα μιλάμε για ανάπτυξη της περιφέρειας, για καλύτερες υποδομές και συνθήκες αποκέντρωσης.
Οσον αφορά στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου "Νίκος Καζαντζάκης", η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας που έχει την ευθύνη του, θα πρέπει να προβεί σε εξορθολογισμό των επενδύσεών της. Και βέβαια, μένει να ξεκαθαρίσει τι θα γίνει με το νέο αεροδρόμιο στο Καστέλλι Κρήτης, αν θα υπαχθεί στην ομαδοποίηση ή θα προχωρήσει ανεξάρτητο με διαγωνισμό. Ο,τι γίνει θα γίνει σύντομα. Μέχρι το τέλος του έτους θα υπάρξει το νομοθετικό πλαίσιο και οι προκηρύξεις ενδιαφέροντος και σε 9-12 μήνες θα ολοκληρωθεί η διαδικασία αξιοποίησης.
Αξίζει ηα σημειωθεί ότι στα αεροδρόμια που έχουν και στρατιωτική χρήση, παραχωρούνται μόνο οι αναγκαίες υποδομές και πάντα σε συνεννόηση με το αρμόδιο Υπουργείο Εθνικής Άμύνας.
Πάντως, όλες οι επενδύσεις θα υπόκεινται στο γενικότερο Εθνικό συμφέρον, υπονοώντας ότι ειδικά σε πριοχές που υπάρχουν εθνικά θέματα δεν θα εμπλέκονται επενδυτές από χώρες που έχουν διαφορές με την Ελλάδα.
Από την πλευρά της η υπουργός Τουρισμού, Ολγα Κεφαλογιάννη, επισήμανε ότι υπάρχει στενή συνεργασία των δύο Υπουργείων. Ο Τουρισμός πρέπει να αναπτυχθεί και να γίνουν επενδύσεις για να τονωθεί η ανταγωνιστικότητα, να βελτιωθεί η ποιότητα και να αναδειχθεί περαιτέρω η χώρα μας ως τουριστικός προορισμός.
Οι αερομεταφορές, είπε η υπουργός, αποτελούν βασικό εργαλείο για την ανάπτυξη του τουρισμού στη χώρα και ειδικά για την Αθήνα πρέπει να γίνουν κινήσεις τόνωσης του ενδιαφέροντος που θα επιτρέψουν στο "Ελευθέριος Βενιζέλος" να παίξει τον κομβικό ρόλο που χρειάζεται για την ανάπτυξη του ελληνικού τουρισμού.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.