Η Φόρμουλα 1 αποτελεί ένα από τα πιο επικίνδυνο σπορ, με τα ρίσκα που παίρνουν τόσο οι οδηγοί, όσο και οι θεατές να είναι υψηλά. Το μέγεθος της επικινδυνότητας του αθλήματος αποτυπώθηκε πιο έντονα από ποτέ, 51 χρόνια νωρίτερα στην πίστα της Μόντσα. Τότε που η Φεράρι του Βολφγκανγκ Φον Τριπς εκτοξεύτηκε πάνω από τις υποτυπώδεις προστατευτικές μπάρες, παρασέρνοντας στο θάνατο τόσο τον ίδιο, όσο και 15 θεατές.
Ο Φον Τριπς διεκδικούσε να γίνει ο πρώτος Γερμανός πιλότος που θα κέρδιζε το πρωτάθλημα. Με δύο αγώνες να απομένουν χρειαζόταν μια τρίτη θέση για να εξασφαλίσει την πρωτιά στην τελική κατάταξη.
Συνδιεκδικητής και μεγαλύτερος ανταγωνιστής του στην κούρσα για τον τίτλο ήταν ο Αμερικανός Φιλ Χιλ, ο οποίος θα γινόταν επίσης ο πρώτος για λογαριασμό της χώρας του που θα αναδεικνυόταν πρωταθλητής στη Φόρμουλα 1.
Στο ιταλικό γκραν πρι o Γερμανός είχε καταφέρει να κερδίσει την πρώτη του pole position γεγονός που τον καθιστούσε φαβορί για τη νίκη και το πρωτάθλημα. Κατά τη διάρκεια του δεύτερου γύρου, λίγο πριν προσεγγίσει μία από τις επικινδυνότερες στροφές της πίστας, την Parabolica, το αυτοκίνητό του συγκρούστηκε με τη Λότους του Τζιμ Κλαρκ, με τα αποτελέσματα να είναι μοιραία. Ο Βρετανός πιλότος περιέγραψε το δυστύχημα ως εξής:
«Ο Φον Τριπς και εγώ πλησιάζαμε μία από τις κεκλιμένες στροφές στα νότια τις πίστας. Βρισκόμασταν 100 μέτρα από τις αρχές τις στροφής με τον Φον Τριπς να έχει πιάσει την εσωτερική. Κάποια στιγμή οι πίσω ρόδες του έστριψαν και βρήκαν στις δικές μου μπροστινές. Το αυτοκίνητο του εκτοξεύτηκε και χτύπησε το κοινό».
Ο μοιραίος οδηγός σκοτώθηκε ακαριαία, καθώς πετάχτηκε έξω από το μονοθέσιό του και έσπασε το λαιμό του. Την ίδια στιγμή σκοτώθηκαν και άλλα 11 άτομα, ενώ τρεις ακόμα άνθρωποι υπέκυψαν στα τραύματά τους τις επόμενες μέρες.
Παρά το τραγικό περιστατικό, ο αγώνας δεν διακόπηκε, με τον Φιλ Χιλ να τον κερδίζει τελικά και να αναδεικνύεται πρωταθλητής.
Για την τελευταία κούρσα στο Γουάτκινς Γκλεν, η Φεράρι αποφάσισε να μην αγωνιστεί, σε ένδειξη σεβασμού προς τον Φον Τριπς, αλλά και αφού είχε εξασφαλίσει το πρωτάθλημα των κατασκευαστών.
Το δυστύχημα της Μόντσα αποτέλεσε ένα από τα σημαντικότερα εφαλτήρια, όπως είναι λογικό, προκειμένου να επανεξεταστούν οι συνθήκες ασφαλείας στη Φόρμουλα. Τα προστατευτικά μέτρα τόσο για τους οδηγούς όσο και για το κοινό βελτιώνονταν συνεχώς, με τα τελευταία θανατηφόρα δυστυχήματα να σημειώνονται το 1994 στην Ίμολα, με θύματα τον Ρόλαντ Ράτσενμπεργκερ και τον Άιρτον Σένα.
Επιμέλεια: Δήμητρα Κυριακίδου
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.