Γηραιά, αλλά αειθαλής Γιαπωνέζα, η Mazda αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα της ιαπωνικής βιομηχανίας. Η προσοχή στη λεπτομέρεια και κυρίως η επιμονή στη χρησιμοποίηση του περιστροφικού κινητήρα Wankel αποτελούν τα κυρίαρχα συστατικά της επιτυχίας της, μπαίνοντας στη 10η δεκαετία της ζωής της.
Κι αναφέρω ζωής, διότι ακόμα και τα αυτοκίνητα έχουν ψυχή, αυτή που τους μεταδίδει ο σχεδιαστής, ο μηχανικός, ο τελευταίος εργάτης στη συναρμολόγηση.
Η Mazda έβαλε το πρώτο επιβατικό της όχημα, το R360, στη γραμμή παραγωγής το 1960, μια εποχή γενικότερης οικονομικής άνθησης και δεν φοβήθηκε από τον μικρό όγκο των πωλήσεων, διότι είχε στρέψει την προσοχή της και στην κατασκευή ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων, απαραίτητων για την ανάπτυξη του κατασκευαστικού κλάδου. Αποκτώντας τεχνογνωσία χρόνο με τον χρόνο, η Mazda άρχισε να ξεδιπλώνει τη δημιουργικότητά της κατασκευάζοντας μερικά από τα μοντέλα που άλλαξαν τον ρου της αυτοκινητοβιομηχανίας. Ενα από αυτά ήταν το 110S Cosmo Sport με το μακρύ καπό και τον κινητήρα μπροστά.
Οχι όποιο κι όποιο μοτέρ, αλλά ένα με διπλό ρότορα, κατασκευάζοντας το πρώτο στο είδος του αυτοκίνητο παραγωγής με περιστροφικό κινητήρα. Μετά την αποτυχημένη NSU Spider με τον ένα ρότορα στις αρχές της δεκαετίας, οι μηχανικοί της Mazda έφτιαξαν το νέο μοτέρ που θα ήταν ανθεκτικό και αξιόπιστο ακόμα και στις 7.000 σ.α.λεπτό.
Η επιβεβαίωση της επιτυχίας του εγχειρήματος ήρθε το 1968 με τη συμμετοχή του μοντέλου στον 24ωρο αγώνα αντοχής στο Νίρμπουργκριν, τερματίζοντας στην 4η θέση. Μια δεκαετία αργότερα, έκανε την εμφάνισή του το Mazda RX-7. Με σφηνοειδή σχεδίαση, παράθυρο με τζάμι-καταπακτή και με ανοιγόμενους προβολείς, δημιούργησε αίσθηση. Για τα επόμενα 30 χρόνια έγινε αυτοκίνητο–φετίχ, με 4άρι ή 5άρι χειροκίνητο και αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων, με αναδιπλούμενη οροφή, ως τετραθέσιο κουπέ, με διπλό ρότορα και τούρμπο.
Αν και χρειαζόσουν δικό σου… πρατήριο βενζίνης με την απίστευτη κατανάλωσή του, ο κινητήρας μπροστά και η κίνηση στον πίσω άξονα σε αποζημίωναν. Διακρίθηκε και αυτό σε αγώνες, κερδίζοντας το πρωτάθλημα GTU στο 24ωρο αγώνα της Ντεϊτόνα το 1979, το Βρετανικό Πρωτάθλημα Αυτοκινήτων Τουρισμού το 1980 και τον 24ωρο αγώνα του Σπα. Με 1.800.000 πωλήσεις, το RX-7 έγινε το πιο δημοφιλές σπορ μοντέλο με ρότορα.
Εν συντομία…
Οταν ο Μπομπ Χολ σχεδίασε ένα μικρό αυτοκίνητο με ανοιχτή οροφή στο γραφείο του Κενίσι Γιαμαμότο στη Χιροσίμα, δεν έφτιαξε κάτι λειτουργικό για τις καθημερινές ανάγκες. Γι' αυτό και καθυστέρησε μια δεκαετία να βγει στη μαζική παραγωγή. Το 1989, με την παρουσίαση του μικρού roadster στην Εκθεση Αυτοκινήτου στο Σικάγο, η Mazda με το MX-5 έπιασε τον παλμό των γιάπηδων που μπορούσαν να αποκτήσουν ένα ξεχωριστό αυτοκίνητο σε προσιτή τιμή, κάνοντας την απαραίτητη φιγούρα με τη μαλακή οροφή και τους κρυμμένους προβολείς.
Ετσι το Mazda MX-5 έγινε το πιο επιτυχημένο εμπορικά roadster και πολλοί κατασκευαστές προχώρησαν σε ανάλογες εκδόσεις. Στα τέλη του 1990 η Mazda έβαλε τις βάσεις για μια πιο επιτυχημένη δεκαετία. Με νέες γραμμές παραγωγής, δημιούργησε το μεσαίο Mazda 6 το 2002 και συνέχισε με τα μοντέλα 3, 2 και 5. Χωρίς την «ομπρέλα» της Ford, η Mazda με πιο φρέσκα μοντέλα είναι έτοιμη να αντιμετωπίσει τις προκλήσεις του μέλλοντος.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.