Τα διόδια βρίσκονται στην επικαιρότητα κυρίως λόγω των κινητοποιήσεων στην Ε.Ο. Αθηνών – Λαμίας, όσον αφορά την αλλαγή τιμολόγησης και τα επιπλέον διόδια. Ο νέος υπουργός Μεταφορών, Υποδομών και Δικτύων, Δημήτρης Ρέππας, αναφερόμενος στο θέμα επισήμανε χαρακτηριστικά στις προγραμματικές δηλώσεις στη Βουλή ότι για τα οδικά έργα με τη μέθοδο της σύμβασης παραχώρησης «οι πολίτες καλούνται να πληρώνουν διόδια για έργα που δεν έχουν ακόμη εκτελεστεί. Καλούνται να καταβάλλουν συνεχείς αυξήσεις σε ήδη υφιστάμενα διόδια, ενώ διαρκώς δημιουργούνται νέες θέσεις διοδίων».
Παράλληλα, ανέφερε μεταξύ άλλων ότι «τα προβλήματα που δημιουργήθηκαν πρέπει να επιλυθούν το ταχύτερο, απαιτείται επαναπροσδιορισμός λανθασμένων συμβατικών όρων, επιτάχυνση επιτάξεων και απαλλοτριώσεων, μείωση του ποσοστού των εισπράξεων διοδίων που παρακρατούνται για το Δημόσιο, ώστε να μειωθεί η τιμή τους σε εύλογο ύψος κ.ά.».
Διερευνώντας χθες όλες τις συμβάσεις παραχώρησης, μπόρεσα να συλλέξω χρήσιμες πληροφορίες για τα έργα, τα χρονοδιαγράμματα παράδοσης, τα διόδια και τα ποσοστά. Σήμερα θα ασχοληθώ λόγω χώρου με την Ολυμπία οδό (Ελευσίνα – Κόρινθος – Πάτρα – Πύργος – Τσακώνα).
Η σύμβαση από το 2008 είναι για 32 χρόνια (κατασκευή, λειτουργία και εκμετάλλευση), με συμβολή Δημοσίου 10% του προϋπολογισμού του έργου (χρήματα από κοινοτικούς πόρους). Η εταιρεία προχώρησε προ μηνών σε αύξηση της τιμής των διοδίων στα 2,80 ευρώ, αποδίδοντας το, ΦΠΑ στο Δημόσιο (0,532 ευρώ).
Υστερα από το 2022 και έως το 2040 θα αποδίδει στο Δημόσιο κατά μέσο όρο περίπου τα τρία τέταρτα της αξίας των διοδίων (όποια κι αν είναι τότε), ενώ το ένα τέταρτο θα μείνει για την κάλυψη των λειτουργικών εξόδων. Μέχρι το 2022 οι εισπράξεις των διοδίων αφορούν την κατασκευή του έργου, την αποπληρωμή των δανείων από τις τράπεζες και τα έξοδα λειτουργίας και συντήρησης.
Αξίζει να σημειώσουμε ότι το τμήμα Κόρινθος – Πύργος αναμένεται να παραδοθεί στις αρχές του 2012 και το τμήμα Πύργος – Τσακώνα το 2014. Ομως, σύμφωνα με τις προγραμματικές δηλώσεις της νέας υπουργού Περιβάλλοντος, Ενέργειας και Κλιματικής Αλλαγής, Τίνας Μπιρμπίλη, στο συγκεκριμένο τμήμα θα γίνει νέα χάραξη που θα στοιχίσει πιο ακριβά, αλλά όπως ανέφερε η υπουργός «δεν μπορεί να θυσιαστεί ένας από τους ομορφότερους βιοτόπους εξαιτίας του αυτοκινητόδρομου που περνάει από μέσα του».
Το θέμα είναι βέβαια αφενός να διασφαλιστεί το οικοσύστημα αλλά η νέα χάραξη πρέπει να γίνει άμεσα, διότι θα χρειαστεί πολύς χρόνος για μελέτες και απαλλοτριώσεις. Δεν πρέπει να υπάρξουν άλλες καθυστερήσεις και να χάσουμε πολύτιμα χρόνια διακινδυνεύοντας ανθρώπινες ζωές. Αύριο θα αναφερθώ στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους.
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.