Χρειάζεται επειγόντως ευρεία αναδιάρθρωση της φορολογικής πολιτικής αναφορικά με το αυτοκίνητο και προς αυτή την κατεύθυνση δείχνουν να κινούνται τα μέτρα που εξήγγειλε χθες ο Υπουργός ΠΕΧΩΔΕ Γιώργος Σουφλιάς, και τα οποία εγκρίθηκαν από την κυβερνητική επιτροπή.
Το πιο σημαντικό από όλα είναι το θέμα της απόσυρσης πολύ παλαιάς ηλικίας αυτοκινήτων. Ανάλογα τον κυβισμό του κινητήρα του αυτοκινήτου που αποσύρεται, ο κάτοχος χωρίς να αγοράσει καινούργιο ΙΧ θα λαμβάνει: 500 ευρώ για κινητήρες έως 900 κ.εκ., 1.000 ευρώ για 900 – 1.400 κ.εκ., 1.500 ευρώ για 1.400 – 2.000 κ.εκ., 1.800 ευρώ για 2.000 – 2.400 κ.εκ. και 2.200 ευρώ για 2.400 κ.εκ. και άνω.
Επιπλέον 1.000 ευρώ, μετά την απόσυρση, θα λαμβάνει όποιος αγοράσει νέο ΙΧ τεχνολογίας κινητήρων EURO 4 και 5, δηλαδή της τελευταίας 4ετίας. Σύμφωνα με έρευνα του ΙΟΒΕ, περίπου το 36% του συνολικού στόλου των ΙΧ (1,8 εκ. οχήματα) στην Ελλάδα είναι συμβατικά (Euro 0) και Euro 1, πάνω από 15 ετών. Επίσης, ο μέσος όρος ηλικίας των ΙΧ στη χώρα μας είναι 11 έτη (7 στην Ε.Ε.), των ελαφρών φορτηγών 14 έτη (8 στην Ε.Ε.), των μεσαίων και βαρέων φορτηγών φθάνει τα 17 έτη (8 στην Ε.Ε.) και των λεωφορείων 13 έτη (8 στην Ε.Ε.).
Επισημαίνω ότι πέρυσι χωρίς κίνητρα αποσύρθηκαν περίπου 60.000 παλαιά ΙΧ. Φέτος ίσως αυτός ο αριθμός ξεπεραστεί με τα νέα μέτρα. Σε όλη τη χώρα λειτουργούν εταιρείες ανακύκλωσης και ο τρόπος απαλλαγής είναι εύκολος, με ένα τηλεφώνημα. Η απόσυρση θα εφαρμοστεί έως το 2012. Υπολογίζεται ότι μέχρι τότε μπορεί να αποσυρθούν κοντά στα 800.000 παλαιά ΙΧ.
Εκτός από την απόσυρση, που θα ισχύσει άμεσα (περί τα τέλη Αυγούστου), θεσπίζονται άμεσα και περιβαλλοντικά τέλη κυκλοφορίας, όχι μόνο ανάλογα τον κυβισμό (κάτι που ισχύει σήμερα), αλλά σε συνδυασμό και με τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Με άδεια κυκλοφορίας μετά την 1/1/2005, (κατηγορία Α) θα πληρώσουν 18 ευρώ λιγότερα τέλη, από τα σημερινά. Με άδεια κυκλοφορίας 1/1/2000 - 1/1/2004 (κατηγορία Β) θα πληρώσουν επιπλέον 50 ευρώ, με άδεια κυκλοφορίας 1/1/1996 -31/12/1999 (κατηγορία Γ) θα πληρώσουν 100 ευρώ παραπάνω και με άδεια κυκλοφορίας έως τις 31/12/1995 (κατηγορία Δ) θα πληρώσουν 150 ευρώ περισσότερα.
Οσα υβριδικά έχουν κυβισμό έως 1.929 κ.εκ. απαλλάσσονται των τελών, ενώ με παραπάνω κυβισμό πληρώνουν τα μισά τέλη της κατηγορίας Α. Το μέτρο αυτό θα ισχύσει για τα τέλη από το 2010 (και μετά), τα οποία θα καταβληθούν Νοέμβριο με Δεκέμβριο φέτος. Ακόμη, από την 1η Σεπτεμβρίου, θα ισχύσει «πράσινος δακτύλιος» στην Αθήνα. Τα αυτοκίνητα κατηγορίας Α που εκπέμπουν από 140 γρ./χλμ. διοξειδίου του άνθρακα και κάτω, θα κυκλοφορούν ελεύθερα στον δακτύλιο.
Αντίθετα, τα Ι.Χ. της κατηγορίας Δ, δεν θα κυκλοφορούν τις ώρες που ισχύει, ενώ για τα Ι.Χ. των κατηγοριών Β και Γ, θα επιτρέπεται η είσοδος με μονά-ζυγά. Ο έλεγχος θα γίνεται προφανώς με ειδικά αυτοκόλλητα τοποθετημένα σε ευδιάκριτα σημεία (π.χ. πινακίδες), και θα πρέπει να γίνεται συνεχώς, όχι όπως σήμερα. Αξίζει να σημειώσω ότι τα μέτρα που λαμβάνονται, τουλάχιστον αναφορικά με την απόσυρση και τα περιβαλλοντικά τέλη, είναι σχεδόν αυτούσια με αυτά που πρότεινε προ ημερών, ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων και το ΙΟΒΕ. Στόχος είναι να μειωθούν οι ρύποι έως 25-35% μέχρι το 2012 και έως 60% μέχρι το 2015. Μακάρι…
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.