Η αεροπορική τραγωδία της Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ δύσκολα θα διαφεύγει -τουλάχιστον- σε όλους, όσοι ασχολούνται με το ποδόσφαιρο. Αυτή της Αλιάνσα Λίμα, όμως;
Το πρωτάθλημα ποδοσφαίρου του Περού είχε ακόμη λίγες αγωνιστικές για να ολοκληρωθεί. Η Αλιάνσα Λίμα ήταν στην πρώτη θέση της βαθμολογίας και όλοι στην ομάδα ευελπιστούσαν ότι σύντομα θα πανηγυρίσουν έναν τίτλο. Πριν συμβεί αυτό, όμως, η μοίρα είχε διαφορετική άποψη.
Η ΙΣΤΟΡΙΑ
7 Δεκεμβρίου 1987. Η αποστολή της Αλιάνσα Λίμα, αποτελούμενη από τους παίκτες, το τεχνικό επιτελείο, μέλη της διοίκησης και αρκετούς οπαδούς επιβιβάζεται στο αεροπλάνο. Προορισμός της: η πόλη Πουκάλπα για το παιχνίδι με την τοπική, Ντεπορτίβο. Η αναμέτρηση θα διεξαχθεί και η Αλιάνσα θα πάρει τη νίκη με ένα τέρμα του Κάρλος Μπουσταμάντε.
Μετά το τέλος του αγώνα, τα ξημερώματα της 8ης Δεκεμβρίου –πια-, η αποστολή της ομάδας της Λίμας επιβιβάζεται στο αεροπλάνο για την επιστροφή. Το αεροσκάφος τύπου FOKKER F-27 θα απογειωθεί και περίπου έξι μίλια πριν το αεροδρόμιο «Χόρχε Τσάβες» όπου θα προσγειώνονταν, πέφτει στη θάλασσα. Αρχικά, τρία άτομα καταφέρνουν να γλιτώσουν από την σύγκρουση. Ο πιλότος, Εντιμπέρτο Βιγιάρ, ένα μέλος του πληρώματος και ένα -από τα συνολικά- 43 μέλη της αποστολής της Αλιάνσα: ο ποδοσφαιριστής, Αλφρέντο Τομάσινι. Στο τέλος, όμως, μόνο ο Βιγιάρ θα καταφέρει να επιζήσει…
Για να ολοκληρωθεί το πρωτάθλημα απομένουν λίγες αγωνιστικές. Όμως, η ποδοσφαιρική ομοσπονδία του Περού και οι ομάδες που συμμετέχουν σε αυτό αποφασίζουν να συνεχίσουν. Όσα μέλη της διοίκησης της Αλιάνσα δεν είχαν ταξιδέψει, προσπαθούν να συγκροτήσουν το ρόστερ της ομάδας από την αρχή. Επιστρατεύουν ποδοσφαιριστές, οι οποίοι πρόσφατα είχαν σταματήσει την καριέρα τους και αρκετούς παίκτες από τα τμήματα ακαδημιών . Και πάλι, όμως, υπάρχουν κενά.
Η λύση θα έρθει από την Χιλή. Η Κόλο-Κόλο, επηρεασμένη από αντίστοιχη τραγωδία της, προτείνει να δανείσει παίκτες της για να ολοκληρωθεί το ρόστερ της Αλιάνσα. Η αποδεκατισμένη διοίκηση της ομάδας της Λίμας, δέχεται με αποτέλεσμα από εκείνη την χρονιά να αναπτυχθεί μία δυνατή φιλία μεταξύ των δύο συλλόγων.
Το πρωτάθλημα του Περού συνεχίζεται. Η Αλιάνσα δεν καταφέρνει να διατηρήσει την πρώτη θέση μέχρι το τέλος. Έτσι, η μεγάλη της αντίπαλος, η Ουνιβερσιτάριο εκμεταλλεύεται τις ευκαιρίες που της δίνονται και στο τέλος κατακτά, αυτή, τον τίτλο.
Την επόμενη σεζόν, αρκετοί παλιοί παίκτες της Αλιάνσα επιστρέφουν για να βοηθήσουν. Το αποτέλεσμα όμως, δεν είναι ανταγωνιστικό. Μόλις στις τελευταίες αγωνιστικές του πρωταθλήματος καταφέρνει να εξασφαλίσει την παραμονή της. Η …κατάρα θα συνεχιστεί. Τα επόμενα χρόνια η Αλιάνσα θα μείνει χωρίς διακρίσεις. Μέχρι το 1997, όταν και θα κατακτήσει το πρώτο της πρωτάθλημα μετά από 18 χρόνια… Από τότε θα στεφθεί πρωταθλήτρια τις χρονιές: 2001, 2003, 2004, 2006.
ΟΙ ΕΡΕΥΝΕΣ ΚΑΙ ΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
Μεγάλο χρονικό διάστημα μετά από την αεροπορική τραγωδία και πολλές έρευνες θα γίνει γνωστό το πόρισμα των αρχών. Οι περισσότερες ευθύνες για την πτώση του αεροπλάνου θα βαρύνουν τον μοναδικό άνθρωπο που επέζησε, τον πιλότο, Εντιμπέρτο Βιγιάρ. Όπως αποκάλυψε η περουβιανή τηλεόραση, μεγάλο ρόλο έπαιξαν οι λίγες ώρες νυκτερινής πτήσης που είχε ο Βιγιάρ, ένα λάθος στη διαδικασία των ενεργειών που λαμβάνονται σε περιπτώσεις έκτακτής ανάγκης και, τέλος, η κακή κατάσταση του αεροπλάνου.
Σύμφωνα, με τις έρευνες ο Βιγιάρ είχε καταγεγραμμένες μόλις 5,3 ώρες νυχτερινών πτήσεων, τις τελευταίες 90 ημέρες πριν την τραγωδία, χωρίς ούτε μία ώρα νυχτερινής πτήσης τις τελευταίες τριάντα από αυτές. Αντίστοιχα, και ο δεύτερος πιλότος, Σέσαρ Μοράλες, είχε στο ενεργητικό του μόλις μία ώρα πτήσης τη νύχτα τους τελευταίους τρεις μήνες πριν το ατύχημα.
Τον Φεβρουάριο του 1988, οι περουβιανές αρχές, θα κάνουν γνωστό ότι στα μέσα της πτήσης, το πλήρωμα διαπίστωσε πρόβλημα στο σύστημα προσγείωσης. Οι υπεύθυνοι εναέριας κυκλοφορίας, όμως, διαβεβαίωσαν ότι το τύπου FOKKER αεροσκάφος είναι σε θέση να προσγειωθεί με ασφάλεια.
Σύμφωνα με τα αποτελέσματα των ερευνών ο κυβερνήτης του αεροπλάνου έδωσε εντολή να ακολουθηθεί η διαδικασία που ορίζει το σχετικό εγχειρίδιο εντολών για τις περιπτώσεις κινδύνου. Οι σχετικές οδηγίες όμως, ήταν γραμμένες στα αγγλικά με αποτέλεσμα ο συγκυβερνήτης που δεν γνώρισε αρκετά καλά, να διαβάσει λάθος οδηγίες.
Και σαν να μην έφταναν αυτά, ένα έγγραφο από την κατασκευάστρια εταιρεία του αεροπλάνου έκανε γνωστό ότι ο κυβερνήτης του, Εντιμπέρτο Βιγιάρ δεν είχε περάσει με επιτυχία τις σχετικές εξετάσεις κάνοντας λόγο για αποπροσανατολισμό και δυσκολίες κυβέρνησης του αεροσκάφους κάτω από συνθήκες πίεσης. Από την άλλη πλευρά ο συγκυβερνήτης, Σέσαρ Μοράλες ποτέ δεν είχε παρακολουθήσει τα μαθήματα αυτά.
ΟΙ ΕΠIΖΗΣΑΝΤΕΣ
Μόλις τρία άτομα κατάφεραν, αρχικά, να επιζήσουν από την συντριβή του αεροπλάνου στη θάλασσα. Ο ποδοσφαιριστής της Αλιάνσα, Αλφρέντο Τομάσινι, ένα μέλος του πληρώματος και ο κυβερνήτης, Εντιμπέρτο Βιγιάρ.
Ο Βιγιάρ κατέθεσε πως βγήκε από το αεροπλάνο από ένα σπασμένο παράθυρο. Στην πορεία του προς την επιφάνεια της θάλασσας βοήθησε τον Τομάσινι. Ο Βιγιάρ στα όσα είπε στον δικηγόρο του, υποστήριξε πως ο Τομάσινι είχε σπάσει το πόδι του από την σύγκρουση. Αποτέλεσμα αυτού; Ο ποδοσφαιριστής να μην μπορέσει να μείνει ζωντανός μέχρι το πρωί όταν και άρχισαν οι έρευνες από το ναυτικό, παρά τη βοήθειά του, όπως υποστήριξε ο Βιγιάρ. Ίδια ...τύχη είχε και το μέλος του πληρώματος.
Επιμέλεια: Διονύσης Καππάτος
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.