Τα τροχαία ατυχήματα αποτελούν καθημερινό βραχνά. Στόχος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής είναι μέχρι το 2010 να έχουν περιοριστεί κατά 50% σε σχέση με το 2005. Στην Ελλάδα γίνονται κάποιες προσπάθειες με ενημερωτικά φυλλάδια και τηλεοπτικά μηνύματα. Ημερίδες οδικής ασφάλειας διοργανώνονται, ιδιωτικές εταιρείες ασχολούνται με την εκπαίδευση οδηγών, αλλά και πάλι τα βήματα προόδου δεν είναι άλματα. Χθες βρέθηκα στο Ανατολικό Αεροδρόμιο Ελληνικού. Η ιδιωτική εταιρεία Quality & Safety (Ποιότητα & Ασφάλεια), διενεργεί προγράμματα θεωρητικής και πρακτικής εκπαίδευσης σε επαγγελματίες οδηγούς φορτηγών και βυτιοφόρων.
Το πρώτο πρόγραμμα που αφορά όλους ανεξαιρέτως τους οδηγούς (και ΙΧ), ασχολείται με την «αμυντική οδήγηση», δηλαδή ο οδηγός να έχει καλή παρατηρητικότητα στο δρόμο, να κρατάει απόσταση ασφαλείας, να γνωρίζει τις αποστάσεις φρεναρίσματος σε στεγνό και βρεγμένο δρόμο και το χρόνο αντίδρασης σε έκτακτο περιστατικό, να ξέρει πως θα περνά από τα σχολεία, τι θα κάνει βλέποντας ηλικιωμένους στο δρόμο, πως θα πρέπει να οδηγεί τη νύχτα κ.α. Το δεύτερο πρόγραμμα περιλαμβάνει μαθήματα αντιολίσθησης και αποφυγής ανατροπής και αφορά τους οδηγούς βαρέων οχημάτων.
Αξίζει να σημειώσω ότι οι οδηγοί πρέπει κάθε 18 μήνες να περνούν ξανά από μαθήματα αμυντικής οδήγησης, ενώ κάθε 3 χρόνια από μαθήματα αντιολίσθησης και αποφυγής ανατροπής. Συνομιλώντας με τους υπεύθυνους της εταιρείας, έμαθα αρκετά. Ότι δηλαδή δεν παραχωρούνται για μαθήματα κι άλλα αεροδρόμιά της χώρας, το διάστημα Μάϊος – Οκτώβριος, εκτός από το Ελληνικό. Το επιχείρημα ότι είναι σε επιφυλακή για τις φωτιές με τα πυροσβεστικά αεροπλάνα ή το φόρτο από τα πολιτικά δεν ευσταθεί απόλυτα, επειδή όταν λειτουργούσε κανονικά το Αεροδρόμιο στο Ελληνικό γίνονταν χωρίς πρόβλημα παράλληλα τα εκπαιδευτικά προγράμματα.
Αύριο στο Ελληνικό, στο πλαίσιο της 4ης Έκθεσης Επαγγελματικού Αυτοκινήτου θα πραγματοποιηθεί ημερίδα οδικής ασφάλειας για τις οδικές μεταφορές. Τη διοργανώνει το Ι.Ο.ΑΣ. «Πάνος Μυλωνάς» σε συνεργασία με το Σύνδεσμο Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων, υπό την αιγίδα του Υπουργείου Μεταφορών και Επικοινωνιών (9.00 – 14.30). Το παρόν θα δώσει και ο Υπουργός Κωστής Χατζηδάκης. Εκτός από ομιλίες θα γίνουν και επιδείξεις προγράμματος πρακτικής εκπαίδευσης στην πίστα Quality & Safety.
Εν συντομία…
Χθες συνοδήγησα σε τράκτορα με ή χωρίς ABS. Κάνοντας δοκιμές φρεναρίσματος με διάφορες ταχύτητες (40-60 χλμ./ώρα), διαπίστωσα πόσο συνεισφέρει το ABS στην αποφυγή τετ-α-κε ή διπλώματος της νταλίκας, ειδικά σε βρεγμένο οδόστρωμα. Δυστυχώς στη χώρα μας ελάχιστες εταιρείες έχουν δραστηριοποιηθεί στην εκπαίδευση των οδηγών τους (BP, Shell, EKO, ΑΓΕΤ Ηρακλής κ.α.).
Οι μεταφορικές εταιρείες και οι λοιπές εταιρείες που έχουν μεγάλο στόλο οχημάτων (αλλαντικών, σούπερ μάρκετ, βιομηχανίες γάλακτος κ.α.) απέχουν από τέτοια προγράμματα εκπαίδευσης (από όσα γνωρίζω) θεωρώντας ότι κοστίζουν οικονομικά, χωρίς να αναρωτιούνται ότι η ανθρώπινη ζωή κοστίζει πολύ περισσότερο και όχι μόνο σε χρήμα. Και να φανταστείτε ότι για κάθε οδηγό το κόστος εκπαίδευσης δεν ξεπερνά τα 100 ευρώ τη φορά.
Επιμέλεια: Δημήτρης Μπαλής
Ακολουθήστε τον bwinΣΠΟΡ FM 94.6 στο Google News για να μαθαίνετε πρώτοι τα τελευταία νέα από την Ελλάδα και τον κόσμο.